Rozhovor pro Finance.cz poskytl Jiří Kráčmar, generální ředitel společnost Up Česká republika.
Budou nové estravenky fungovat podobně jako klasické papírové?
Estravenka je připravena stát se náhradou za běžnou papírovou. Z legislativního pohledu se nic nemění, pro estravenku platí stejné daňové zvýhodnění. Rozdíl je pouze v tom, že měsíční kredit je zaměstnancům nahráván celý a jednotlivé útraty za jídlo jsou z něho strhávány. Oproti papírovým poukázkám tak mohou platit i nižší částku, než byla nominální hodnota stravenky. Omezena je pouze maximální částka na jednu transakci, která je 500 Kč, stejně jako u bezkontaktních platebních karet bez zadání PIN kódu. Funkce tedy zůstává stejná, ale liší se nástroj.
Jakým způsobem jsou výhodnější?
U stravenek je potřeba se dívat na tři skupiny uživatelů – zaměstnance, zaměstnavatele a provozovny. Pro každou z nich to přináší trochu jiné výhody, i když jedna věc je spojuje, a tou je úspora času.
Zaměstnancům nabízí estravenka větší volnost, především v tom, že si nemusí přesně hlídat hodnotu útraty, a zároveň rychlost v placení. Není potřeba počítat a kontrolovat jednotlivé stravenky.
U zaměstnavatelů se úspora času a zjednodušení procesů projeví ještě více. Doposud museli stravenky rozpočítávat a doručovat jednotlivým zaměstnancům, nyní vše vyřeší na několik kliknutí u počítače – jak objednání, tak i distribuci lidem.
A u restaurací se ušetří čas díky tomu, že již nebudou muset posílat nebo nosit papírové stravenky k nám, kdy jim po zaevidování vyplatíme hodnotu stravenek, vše se děje automaticky a peníze mají na účtu rychleji. Navíc nemusí utrácet peníze za poštovné, jediné, co musí mít, je platební terminál od kterékoliv české banky, což již restaurace běžně mají. A naše estravenka nabízí oproti konkurenci ještě další výhodu v tom, že neúčtujeme žádné dodatečné bankovní poplatky, jelikož my sami jsme vydavatelem karty, nikoliv banka.
V mnoha supermarketech nechtějí běžné stravenky brát. Budou Chéque Déjeuner více přijímány? Kterými obchody například?
Nevím, jaké supermarkety máte na mysli, ale my nepozorujeme, že by měly problém s přijímáním stravenek. Stravenky jsou nástrojem podpory stravování zaměstnanců, jsou tedy určené primárně pro útratu v restauracích nebo jídelnách, případně za jídlo v obchodech, což využívají zejména ti, kteří si chtějí vařit sami, mají dietologická omezení nebo pracují například na nočních směnách a restaurace jsou v tu dobu zavřené. Stravenky by neměly sloužit k pořizování velkých rodinných nákupů. Z tohoto důvodu a s ohledem na to, že ne všechny pokladní systémy mají zpracovanou kategorizaci zboží tak, aby se na stravenku zamezil prodej např. spotřebního zboží nebo cigaret a alkoholu, nemáme s některými velkoformátovými řetězci uzavřenou smlouvu.
zdroj: Shutterstock
Většina řetězců ale naše poukázky přijímá, našimi partnery, jak pro tradiční stravenky, tak i pro estravenky, jsou například obchody Albert, Tesco, Coop a další. Billa akceptuje naše papírové stravenky, a připravujeme řešení i pro kartu.
Jiný případ jsou například řetězce Kaufland a Lidl, které mají společného vlastníka a přijímají pouze vlastní stravenky.
Jak na tuto inovaci nahlížejí zaměstnavatelé? Objednávají u vás ve velkém?
Teprve začínáme estravenky nabízet, na konci minulého roku jsme oslovili pro testovací fázi některé z našich stávajících klientů. A z našich zkušeností můžeme říci, že zájem mají především technologické firmy, které jsou zvyklé mít procesy zautomatizované a plně digitalizované. Při pohledu na celý trh s benefity se velký boom v elektronických stravenkách teprve očekává, ale již nyní vidíme, že například u výběrových řízení na dodavatele stravenek je to často jedno z hodnotících kritérií, zájem zde tedy je.
Myslíte, že by měly být stravenky jako pracovní benefit dostupné všem zaměstnancům?
Státní podpora stravování ve formě daňové úspory je dostupná již nyní všem zaměstnancům, a záleží jen na zaměstnavateli, zda ji využije. Stravenky jsou pouze formou, jak tuto podporu lidem zpřístupnit.
Dle našich dat dostává stravenky asi 31 % všech zaměstnanců v České republice, dalších 44 % tuto podporu čerpá přímo ve firemní jídelně. Pouze čtvrtina zaměstnanců tedy od svého zaměstnavatele nemá tuto podporu zpřístupněnou.
Mnoho lidí dnes stravenky nebo firemní jídelny nevnímá jako benefit, ale berou je jako samozřejmost. A jak ukazují uvedená čísla, zdá se, že to tak vidí i zaměstnavatelé.
Čtěte také: