ČD se nyní na novou situaci připravují. \"Diskutujeme o částečné redislokaci (přemístění) vozů a o možné úpravě v řazení vlaků s cílem očekávaný nárůst počtu cestujících co nejvíce absorbovat,\" uvedl Joklík. ČD připravují zálohy vozů, které budou moci zařadit na klíčové vlaky, kde očekávají nejvyšší dopad nových tarifních opatření. Kvůli změně dráhy mimo jiné aktualizují ceník jízdného.
Nejvytíženější jsou podle Joklíka dálkové spoje v době ranní a odpolední špičky, kdy lidé dojíždějí za prací. To samé platí v příměstské dopravě velkých aglomerací. \"Typickým příkladem je Praha, kde jsou možnosti posílení spojů, případně zavedení dalších, omezené s ohledem na kapacitu a stav kolejí,\" dodal.
České dráhy jsou připravené na nárůst počtu cestujících. \"Věříme, že jsme schopni zvýšený zájem o cestování našimi vlaky zvládnout tak, abychom cestujícím významně nesnižovali nyní kvalitu přepravy a služeb,\" uvedl mluvčí.
Vláda v úterý rozhodla, že nárok na 75procentní slevu z jízdného v železniční i autobusové dopravě budou mít od léta studenti do 26 let a senioři od 65 let. Zlevněné jízdné vyjde stát od příštího roku na 5,83 miliardy korun ročně, letos dostane ministerstvo dopravy z vládní rozpočtové rezervy 3,26 miliardy korun. Dopravci se mohou rozhodnout, na kterých spojích slevy umožní, což souvisí s omezenými možnostmi zvyšování kapacity u vytížených linek. Podle očekávání ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) bude beze slev jezdit jedno procento spojů.
České dráhy loni přepravily 174,7 milionu cestujících, meziročně o 3,2 milionu více. Lidé využívali hlavně příměstské a vnitrostátní dálkové vlaky. Přepravní výkon, tedy celkový počet kilometrů, které cestující s národním dopravcem ujeli, byl loni nejvyšší za posledních 20 let.