ŘSD dokončí část D3 u Tábora, kterou blokoval spor o pozemky

28.03.2018 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Tábor 28. března (ČTK) - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce do konce roku dostavět část dálnice D3 u Tábora, jejíž dostavbu blokoval spor o pozemky. Jde o úsek dlouhý 400 metrů, odhad nákladů je 25 milionů Kč bez DPH. Vlastníkům pozemků, z nichž někteří se soudili se státem, navrhlo ŘSD odškodnění téměř 20 milionů. ČTK to dnes řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Kvůli této nedostavěné části D3 se v místě muselo jezdit pomaleji.

ŘSD čeká, že v nejbližších měsících získá stavební povolení. \"Potom v horizontu jednotek měsíců je možné z pohledu motoristy očekávat, že bude dostavěna D3 u Tábora,\" řekl ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Práce by měly začít v září.

Městský soud v Praze rozhodl, že ŘSD musí vlastníky sporných pozemků buď připojit k D3, nebo je odškodnit. Pozemky s Motocentrem, které patří bratrům Bratránkovým, ale k dálnici připojit nelze - vlastníci pozemků, přes které by měla vést příjezdová cesta k Motocentru (Jihočeský kraj či městská část Měšice), s tím nesouhlasí. ŘSD proto pozemky vykoupí a navrhne pro Bratránkovy a Milana Krále, jemuž patří 9290 metrů čtverečních orné půdy, odškodnění téměř 20 milionů Kč.

ŘSD nechalo zpracovat znalecký posudek, Bratránkovi podle Studeckého nereagovali. \"Když se budou svých práv domáhat u soudu, to už vůbec nemusí být na překážku tomu, abychom tam dálnici dostavěli. Je jasné, že ji dostavíme a že oni dostanou nějaké peníze. Jaké, to se buď domluvíme, anebo se budeme soudit,\" řekl Rýdl. ŘSD předpokládá, že vlastníci pozemků podají rozklad proti nepravomocnému stavebnímu povolení.

Dostavba této části D3 by měla trvat tři až čtyři měsíce. \"Snahou ŘSD je, aby do konce roku 2018 byla stavba dokončena,\" uvedl Studecký.

Petr a Pavel Bratránkovi a firma Taartrade vlastní 4009 metrů čtverečních pozemků a dvě budovy na těchto pozemcích. Podle ŘSD vznikl problém v roce 1998, kdy stavební úřad v Táboře povolil chybně stavbu Motocentra jako stavbu trvalou přes dočasný příjezd ze silnice I/3. \"ŘSD je přesvědčeno, že nepochybilo, neboť stavbou D3 měl být dočasně povolený sjezd zrušen,\" řekl Studecký.

ŘSD chce v květnu ukončit druhé kolo výběrové řízení na obchvat Českých Budějovic. Stavba za 12,8 miliardy, jež bude součástí dálnice D3, má začít na podzim. Jde o úseky Úsilné - Hodějovice dlouhý 7,1 kilometru a úsek Hodějovice - Dolní Třebonín dlouhý 12,5 kilometru. Obchvat by měl být hotový do roku 2021. Uchazečů je 15 na každý úsek, ve velké míře ze zahraničí: ze Španělska, Turecka, Itálie i Bosny a Hercegoviny.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí - Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD loni v říjnu. Na něj navazuje část Bošilec - Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy, první řidiči by po ní měli projet v červnu 2019. Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem pokračuje ŘSD připravuje dokumentaci EIA, vykupuje pozemky.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK