Evropský fond CEF podpoří projekt více než 70 procenty způsobilých nákladů.
\"Takzvaný přesmyk domažlické trati je kombinací modernizace, rekonstrukce a rozšíření stávající dopravní infrastruktury, a to jak železniční, tak silniční,\" uvedl Nejezchleb. Dodal, že nejsložitější bude estakáda, tedy mimoúrovňové křížení domažlické trati s vozovkou. Silnice nad Domažlice povede nad železnicí.
Jde o 2,5 kilometru dlouhý úsek. Podle Davida Sichrovského ze sdružení Swietelsky, bude nejnáročnější přestavba přesmyku. kde se v jednom místě ve třech výškových úrovních zrekonstruují tři tratě a tři mosty bez přerušení provozu během většiny prací. Ty skončí na podzim 2019, ale nová přeložka silnice na Domažlice s nadjezdem bude zprovozněná ještě letos. Součástí projektu, na němž SŽDC spolupracuje s městem Plzní, budou kromě výstavby nové silnice ještě rekonstrukce ulic Na Pile, Na Výspě a Domažlické i úprava Břeňkovy ulice.
Podle SŽDC by práce na nejdůležitější železniční křižovatce v regionu měly být hotové v říjnu 2019. Už loni na podzim se provedly demolice budov a vykácení stromů a křovin za 20 milionů Kč.
Modernizace přesmyku umožní rychlejší průjezd vlaků Plzní. Na konec stavby navíc v příštích letech naváže připravovaná modernizace koridoru Plzeň - Domažlice - státní hranice, která zásadně urychlí osobní i nákladní dopravu z Prahy přes Plzeň do Mnichova. Všech pět etap už se podle Nejezchleba projektuje.
Práce na dnes zahájené etapě zastavily na tři měsíce, do 30. května, provoz vlaků z Plzně do Domažlic. \"Nahradili jsme všechny regionální vlaky v úseku Plzeň - Vejprnice a dálkovou dopravu v úseku Rokycany - Nýřany. Využíváme dálniční obchvat Plzně a tím pádem stíháme jízdní doby,\" uvedl obchodní ředitel Českých drah v Plzni Vladimír Kostelný. Výluka v úseku bude ještě deset dní v září 2018.
Železniční stanice Plzeň patří mezi významné uzly v Česku. Ústí do něj šest tratí regionálního, celostátního i evropského významu. Tratě směrem od Prahy do Chebu, do Domažlic a také do Českých Budějovic jsou součástí evropské železniční sítě TEN-T. Ve směru z Prahy do Chebu je uzel součástí III. tranzitního železničního koridoru, který protíná ČR od slovenských hranic přes Ostravu, Olomouc, Pardubice a Prahu až k hranici s Německem v Chebu. Do uzlu ústí ještě tratě z Klatov a Žatce.