Česká vláda schválila v roce 2015 Národní akční plán čistá mobilita (NAP CM). Loni v říjnu vláda odsouhlasila memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu. Tento dokument a celý akční plán se zabývá zejména elektromobilitou, digitalizací a autonomními vozidly. Jsou tam opatření k podpoře tuzemského automobilového průmyslu v těchto oblastech z hlediska výroby, vzdělávání a podpory výzkumu a vývoje.
Skoro 500 za rok
Nové registrace elektromobilů bez elektrobusů pocházejí z evidence Ministerstva dopravy ČR a za poslední rok je to 476 vozidel. Ve značkách vedou Tesla, Nissan, BMW, VW, na paty jim začíná dýchat Kia a příští rok se bude v prodejích těmto značkám rovnat. Během posledních 10 let se přírůstky e-automobilů kolísají, za rok 2016 byl přírůstek 74 %, za loňský rok 45 %, ale křivka jde stále strmě nahoru a očekávají se lepší výsledky. U nás se uskutečnil průzkum zájmu o koupi elektromobilu. Půlka respondentů odpověděla kladně, tedy že jejich další auto bude elektrické. Trend je tedy jasný. V Evropě je nejprodávanějším autem Renault Zoe, VW e-golf, BMW e3 a Nissan Leaf. Dohromady se v Evropě loni prodalo 134 941 elektromobilů..
Značka čistého auta
Automobil, který neznečišťuje životní prostředí, už poznáte podle registrační značky. Nebude to ale hned. Ministerstvo dopravy totiž původně uvažovalo, že bude realizována pomocí vyhlášky, nakonec ale bude muset dojít k novele Zákona o pozemních komunikacích, a to bude chvíli trvat. Vychází se z toho, že by elektromobily měly být podle této značky rozeznatelné v provozu pro účely parkování, dobíjení a podobně, značka by měla mít, podobně jako v Maďarsku, zelené pozadí. Novela zmíněné vyhlášky by se měla také týkat servisu elektromobilů a metodiky dobíjecích stanic, na které spolupracují energetické společnosti a Ministerstvo pro místní rozvoj.
(foto: Shutterstock)
Dobíjecí stanice
Co se týče dobíjecích stanic, v roce 2015 jich u nás bylo 54 a v roce 2017 už 124. Pro rok 2020 se počítá s rovnoměrným pokrytím – páteřní sítí po celé republice, což by mělo reprezentovat číslo 500 dobíjecích stanic. Po ročním vyjednávání s Evropskou komisí se Ministerstvo dopravy dohodlo na harmonogramu výzev a na alokacích na jednotlivé výzvy. Již nyní se realizuje první výzva na vybudování páteřní sítě dobíjecích stanic za cca 100 miliónů korun, výhledově budou vypsány výzvy další. Podle vládních plánů by v roce 2020 v ČR mělo jezdit 5 tisíc elektromobilů a 12 tisíc hybridů. V současnosti je ČR v prodeji těchto vozidel ale na posledních místech. Podobně je na tom Slovensko.
Trendy v nabíjení
Počet nabíjecích stanic u nás roste tam, kde byl nejméně očekáván, tedy u obchodních domů, ale najdeme je třeba i parkovišť v obcích. V trendech, které ovlivní příští roky, jsou to nabíjecí stanice, kde se budou nabízet, tedy měnit baterie. Dalším trendem je sdružování výkonu. Nabíjecí stanice, kde je několik „stojanů“ se může paralelně spojit k sobě a z jedné sdílené stanice pak může získat třeba 5 kilowatt, což se hodí u autobusů nebo nákladních vozů.
Dalším trendem je platba bezkontaktní platební kartou. Evropská komise zde hodně tlačí na to, aby se snížily poplatky za používání bezkontaktních čipových karet, tedy aby se platilo rovnou z účtu a bez odvodu různým firmám, které se na transakci podílejí.
Posledním a asi nejdůležitějším trendem je dojezd. Situace se totiž mění, baterie jsou modernější, do aut se jich dává víc. Porsche umí například baterky s dojezdem větším než 500 kilometrů. Ta nejdůležitější zpráva ale je, že nás čekají levnější NMC akumulátory, které už nyní mají majoritu v prodeji akumulátorů v elektrotechnice.