Společnost Zonky.cz přináší rady a tipy ohledně výběru půjček, ale i o pozorování toho, jak se k vám nebankovní společnost chová. Nesmíte se dívat pouze na úrok, který může na první pohled působit velice výhodně. Vyplatí se sledovat víc věcí a především pak i to, jak se k vám bude firma chovat před půjčkou a během ní nebo třeba tehdy, když nastanou problémy se splácením.
1) U jaké nebankovní společnosti si chcete půjčit?
Ať už je to web, nebo pobočka, mějte oči otevřené a dívejte se. Jsou všechny informace přehledné? Jsou psány srozumitelně? Jsou snadno dohledatelné? „Příliš sofistikované a odborné výrazy zbytečně matou klienta a je z nich patrné, že společnosti příliš nezáleží na tom, aby zákazník pochopil, jak to funguje,“ říká Anna Bláhová, šéfka péče o zákazníky Zonky.cz.
2) Nejdůležitější je RPSN
Položte si následující otázky: Má společnost viditelné RPSN a zmiňuje jej dostatečně? Vysvětluje vám například také to, co to je za pojem, co všechno obsahuje a proč je důležité se o něj zajímat? Důvěryhodná je taková společnost, která RPSN neskrývá, ale naopak na něj upozorňuje, „netlačí“ pouze svůj úrok, protože ten není vše. Má zájem, aby svým zákazníkům odkryla všechny náklady, které jsou s půjčkou spojené.
Co je RPSN?
RPSN je zkratka pro roční procentní sazbu nákladů. Vyjadřuje se v procentech a v podstatě zobrazuje, kolik na půjčce reálně přeplatíte. Do sazby jsou totiž přičteny i veškeré výdaje, které zahrnují i poplatky:
- za uzavření smlouvy,
- za vedení účtu,
- za správu úvěru,
- za převody peněz,
- za pojištění neschopnosti splácet
- a další.
Plno zájemců o spotřebitelský úvěr jakéhokoliv druhu pak RPSN bohužel ignoruje a raději se zaměřuje na co možná nejnižší úrok. To je ovšem chyba. S procentní sazbou nákladů vždy přijdete k přesnějšímu výsledku ve výpočtech a navíc ji lze využít pro porovnávání jednotlivých nabídek na srovnávačích půjček.
3) Nahlížení do registru dlužníků u úvěrů
Jak společnost ověřuje zákazníky? Je dobré se dívat, do kterých registrů společnost nahlíží – ty podvodné nemají tak důkladné kontroly. Půjčku dají každému, následkem čehož se pak lidé zadlužují. Zodpovědná společnost má přístup do většího množství registrů – je zjevné, že se zajímá o to, zda na úvěr klient opravdu má.
Jaké máme registry dlužníků?
- BRKI – bankovní registr
- NRKI – nebankovní registr
- Solus – registr neplatičů. Využívají jej především mobilní operátoři, dodavatelé energií apod.
4) Komu společnost půjčuje?
Ověřte si, zda společnost půjčí také lidem, kteří mají problémy s financemi. Jestliže schvaluje půjčky i člověku v exekuci, klientům se závažnějšími problémy se splácením, má zesplatněné půjčky nebo půjčí osobě krátce po insolvenci, je to jasný signál toho, že vydělává na lidech, kteří nezvládají splácet. A to tak, že půjčku zesplatní a půjde do vymáhání.
zdroj: Shutterstock
5) Jak náročné je půjčku vyřídit?
Kolik času zabere vyřízení, kolik formulářů je potřeba vyplnit a je nutné něco někam odnést? „Společnosti, kterým na zákaznících záleží, se snaží maximálně nezatěžovat zákazníky zbytečnou administrativou a také jim vždy ochotně nabídnou radu – například nerobotickou telefonní linkou, na které nemusí dlouho čekat a mluví se skutečným člověkem,“ dodává Bláhová ze Zonky.
6) Smlouva o spotřebitelském úvěru a záloha
Pamatujte, že smlouva se vždy podepisuje až ve chvíli, kdy máte odsouhlasenou finální nabídku, nikdy dřív. Má být přehledná, bez malého písma nebo složitých výrazů. Pokud smlouvě nerozumíte, jak se k vám společnost chová? Máte možnost kontaktovat někoho, kdo vám poradí?
Chce po vás firma zálohu před podepsáním? Má obecně nějaké podmínky před samotným vyřízením půjčky? „Narazili jsme například na klienta, který se u jiné společnosti dozvěděl, že pro něj má nabídku předschváleného úvěru, pokud obratem složí jednorázový poplatek za vyřízení ve výši několika desetitisíců korun,“ říká Tomáš Hubatka ze společnosti Zonky.
7) Recenze, neschopnost splácet a mimořádné splátky?
Jak se k vám chová společnost v průběhu půjčky? Jaké jsou poplatky za předčasné splacení? A co když vám zbudou peníze a chcete poslat mimořádnou splátku? Umožní vám společnost zdarma snížit svou zátěž tím, že splátku pošlete, čímž se sníží vaše jistina, z které se vypočítává úrok, a celkem tak zaplatíte míň?
Dobré je také si předem zjistit, jak se k vám společnost začne chovat ve chvíli, kdy u vás nastanou problémy se splácením. Co možná nejvíce si ji prověřte a čtěte recenze na internetu. „Není důležité, zda zákazníci pějí jen chválu, to by vlastně bylo i divné, protože lidé si spíš na sociálních sítích obecně stěžují. Důležité je, zda na příspěvky firma odpovídá a jak,“ dodává Hubatka. Důkaz, že společnost zanedbává komunikaci se zákazníkem, najdete například tak, že má na sociálních sítích nezodpovězené posty nebo poslední komunikaci z října 2016, když je už rok 2018.
zdroj: Zonky.cz