O tom, že je sdílená ekonomika na vzestupu, už dnes nikdo nepochybuje. Pokud se ale zahraniční trend růstu přesune do Česka, čeká nás další vlna rozvoje jednotlivých peer-to-peer služeb.
„Peer-to peer je v první řadě srozumitelné. Máte volné peníze, tak je investujete do půjček jiných lidí. Peníze se vám vracejí tím, že je lidé splácí i s úroky. Jednoduchý princip sdílené ekonomiky je každému jasný,” vysvětluje ředitel služby Zonky Pavel Novák princip P2P.
Podle analýzy společnosti Deloitte se v roce 2017 podílela sdílená ekonomika na celkovém objemu hrubého domácího produktu (HDP) České republiky pouhými 0,03 %. Dle odhadované výše HDP to odpovídá zhruba 1,5 miliardě Kč. Pro srovnání například ve Velké Británii, kde je sektor sdílené ekonomiky jedním z nejsilnějších ve světě, je podíl už cca 0,15 % celkového HDP. Tato čísla jasně naznačují, že sdílená ekonomika (a s ní i jednotlivé peer-to-peer služby) se do budoucna stanou nedílnou součástí globální ekonomiky.
Rozvoj jednotlivých služeb v Česku je evidentní i běžným okem. Zatímco v roce 2012 jste si na poli sdílené dopravy mohli vybírat mezi sedmi vozy, o pět let později již toto číslo narostlo na 350.
Podobný růst popularity můžeme v Česku sledovat také v oblasti peer-to-peer půjček. „Zatímco na konci roku 2015 nepřesáhl celkový realizovaný objem půjček 25 milionů Kč, na počátku roku 2018 si u nás již lidé půjčili více jak 2,5 miliardy Kč,“ dodává Pavel Novák, ředitel české služby Zonky, která půjčky mezi lidmi zprostředkovává.
(foto: Shutterstock)
Podíváme-li se na světové objemy peněz ve sdílené ekonomice, tak podle dat washingtonské agentury Brookings se s podobným růstem setkáme také na globální úrovni. Podle jejich výzkumu (založeném na vývoji společností jako Uber nebo Airbnb) se bude jednat o růst z 14 miliard dolarů v roce 2014 na odhadovaných 335 miliard dolarů v roce 2025.
Ani Česká republika za tímto růstovým trendem nijak nezaostává – a to jak na straně koncových uživatelů, tak i vzhledem k poskytovatelům a pronajímatelům jednotlivých produktů. Podívejme se ještě jednou na českou službu Zonky: „Zatímco na konci roku 2015 jsme měli zhruba 600 aktivních investorů, dnes se pohybujeme kolem hranice 9000 lidí, kteří u nás pravidelně měsíčně investují,“ poukazuje Pavel Novák.
Na popularitě mezi lidmi tak získávají i platformy, které dané služby zprostředkovávají. Zatímco ještě před několika lety bylo používání Uberu, Airbnb či Zonky výsadou mladých IT odborníků, dnes se průměrný věk uživatele daných pohybuje kolem 40-45 let.
Pro uživatele, kteří dosud peer-to-peer služby ještě užívat nezačali, je tak velice pravděpodobné, že rok 2018 bude v tomto ohledu do značné míry přelomový.