\"Domácnosti se zjevně neobávají ztráty zaměstnání či celkového zhoršení své finanční situace, a tak ze svých rostoucích výdělků stále větší díl utrácejí, spíš než spoří. A tento trend zřejmě přetrvá po celý letošní rok,\" uvedl Patrik Rožumberský z UniCredit bank.
Únorové zpomalení dynamiky však nepředstavuje podle analytičky Komerční banky Jany Steckerové žádné velké překvapení. Z hlediska nakupování patří druhý měsíc roku tradičně ke slabším měsícům. \"Spotřebitelé si většinou v lednu užijí povánočních výprodejů a v únoru vyčkávají s dalším utrácením na jaro. V následujících měsících však podle našeho očekávání maloobchodní tržby opět ožijí. Situace spotřebitelů je mimořádně dobrá,\" dodala.
Data o maloobchodních tržbách v únoru podle hlavního ekonoma společnosti Deloitte Davida Marka potvrdila, že spotřeba domácností bude dominantním faktorem růstu HDP i v úvodu letošního roku. \"Maloobchodníci hlásí skvělé výsledky. Díky rostoucí spotřebě domácností letos mohou prožít rekordní růst tržeb. S rostoucími příjmy lidí rostou objemy prodejů i poptávka po luxusním zboží,\" soudí hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Analytici Raiffeisenbank v letošním roce očekávají průměrný růst tržeb kolem sedmi procent, což by oproti loňskému roku bylo zrychlení o 2,5 procentního bodu.
Největší vliv na únorový vývoj měl růst internetového a zásilkového prodeje. Vyšší byly tržby za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny, informoval dnes Český statistický úřad (ČSÚ).
mdk abz