“Většina obchodníků čeká, že se k nim dříve či později dostane šablonovité řešení, které budou moci použít. Směrnice je totiž napsaná tak, že nenabízí jednoznačné řešení. Celý proces je poměrně náročný a je třeba jej konzultovat s právníky,” komentuje dění ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan s tím, že příprava klade nároky na jednotlivé obchodníky, zákazníků se pak tato směrnice dotkne jen minimálně.
Směrnice GDPR vejde v účinnost 25. května, přičemž se zaměřuje zejména na ochranu osobních údajů a celkové nakládání s osobními daty. Podle Uďana není implementace pro ty obchodníky, kteří měli data dostatečně zabezpečena, velkým úkolem či náročnou změnou. V praxi to pak uživatelé poznají tak, že na jednotlivých online obchodech by měli častěji nacházet upozornění se souhlasem o poskytnutí osobních údajů a to vždy, kdy budou nějaké údaje zadávat a vyplňovat. Rovněž se bude častěji objevovat lišta s upozorněním na využití cookies souborů v počítači. Nicméně nic dramatického by zákazníci zažívat neměli.
Uďan k tomu dodává: “Sice již několik obchodníků oznámilo s předstihem, že kvůli GDPR ruší newslettery či dokonce věrnostní kartičky, ale praxe tak dramatická není a nebude. Půjde skutečně spíše o výjimky, které přípravu na implementaci podcenili.”
Asi jedna ze zásadnějších změn je také fakt, že zákazníci budou moci požadovat smazání veškerých svých osobních údajů. “Nicméně těžko předvídat, kolik zákazníku takovou potřebu bude mít. To ukáže až praxe, ale asi nelze očekávat, že by Češi masově zavalily obchodníky prosbami o mazáních svých digitálních stop,” uzavřel ředitel Shoptetu.