\"Český export již dosáhl svého limitu. Nový rekord nebude,\" uvedl Grund. Podle dat statistiků český export sice v lednu stále mírně rostl, dynamika růstu ale klesla. \"Bilance zahraničního obchodu se v úvodu roku propadla o více než 20 procent. Hlavním důvodem je to, že dynamika importu je 2,8 krát větší, než je tomu u exportu. To v minulých letech nebývalo a pro český export to není dobré,\" řekl Grund.
Místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk upozornil na to, že česká ekonomika je nadále závislá především na exportu do Německa a na vývozu aut. \"Právě v těchto dvou směrech už vidíme velká rizika. Přeshraniční export osobních automobilů meziročně klesl o 7,4 procenta, export náhradních dílů pro automobilový průmysl o 3,2 procenta. A export do Německa meziročně roste jen o jedno procento,\" řekl Daněk. Do Německa jde asi třetina českého vývozu.
Firmám nyní podle Grunda chybí asi 300.000 pracovníků. \"Máme exportní zakázky a nemůžeme je naplnit, protože nemá kdo pracovat,\" řekl Grund.
Exportérům v této souvislosti vadí vládou uvažované zrušení karenční doby, tedy návrat k proplácení prvních tří dnů nemoci. \"Je to minimálně nesprávně načasovaný krok. Před zavedením karenční doby byla průměrná nemocnost v průmyslu 12 až 14 procent, po jejím zavedení okamžitě klesla na tři až čtyři procenta, uvedl Grund. Exportéři míní, že po zrušení karenční doby nastane růst nemocnosti a ze dne na den se nedostatek pracovníků dál prohloubí.
Grund vyslovil obavu, že situace nakonec dojde k bodu zlomu a místo konjunktury přijde krize a propouštění. \"Za zvýšený export dostáváme kvůli silnější koruně nižší příjmy a musíme platit vyšší mzdy. Rostou náklady a dojde k okamžiku, kdy náklady převýší výnosy, a výroba se stane nerentabilní,\" řekl Grund.
Podle posledních dat ČSÚ klesl v únoru přebytek zahraničního obchodu Česka meziročně klesl o 2,9 miliardy na 18 miliard korun. Vývoz oproti loňsku klesl o 1,2 procenta na 279,6 miliardy a dovoz se snížil o 0,2 procenta na 261,5 miliardy. Bilanci podle statistiků nepříznivě ovlivnil především obchod s auty.