České dráhy chtějí v příštích letech instalovat ETCS až do 468 současných vozidel 24 různých řad. Nové vlaky, které dráhy teprve chystají pořídit, by už měly mít systém v základní výbavě.
\"Cestující a personál díky tomu dostanou moderní způsob zabezpečení jízdy vlaku. Ten je lépe ochrání před vznikem nehody v důsledku lidské chyby či kvůli náhlé zdravotní indispozici strojvedoucího, než to dokázaly současné bezpečnostní systémy,\" vysvětlil důvody pořízení ETCS člen představenstva ČD odpovědný za techniku, servis a majetek Miroslav Kupec.
Jednotlivé soutěže jsou vyhlášené pro určitý okruh vozů. Podle Kupce to podniku umožní vybírat z většího množství uchazečů než při jediné zakázce. Tři soutěže jsou vyhlášené přímo na zabudování systému do vlaků, u dalších třech soutěží se bude jednat o rámcové kontrakty, jejichž čerpání bude probíhat podle potřeb drah v budoucnosti a konečných termínů spouštění systému ETCS na českých tratích.
ETCS je automatický zabezpečovací systém, který umožní přenos informací o trati a jízdě strojvedoucímu a zároveň centrálně sleduje a kontroluje dodržování rychlosti a směru vlaku nebo i případných omezení na trati. Hlavním úkolem systému je zajištění bezpečnosti vlakové dopravy a aktivní zásah do řízení vlaku v případě selhání nebo omylu strojvedoucího.
ETCS by měl postupně nahradit až 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů. To má umožnit vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích nebo potřeby vybavení jednotlivými národními systémy.