Březnové výsledky byly ovlivněny souhrou několika nepříznivých faktorů. \"Načasování velikonočních svátků způsobilo zvýšení výdajů za potraviny a naopak omezení návštěv nepotravinářských obchodů. Nepříznivě se projevil i meziročně nižší počet pracovních dnů, který souvisel s Velikonocemi jen částečně. Svůj vliv uplatnilo i počasí,\" uvedl hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.
Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka nejsou silná čísla z maloobchodu za celé první čtvrtletí překvapivá. \"Rekordně nízká nezaměstnanost, rekordně vysoká zaměstnanost, rekordně vysoká spotřebitelská důvěra a téměř dvouciferný růst mezd - to vše jsou faktory, které se výsledně promítají do větší ochoty spotřebitelů utrácet,\" uvedl.
\"Předpokládáme, že maloobchod má ještě další silné či rekordní měsíce před sebou. Rekordně nízká nezaměstnanost spolu s rychlejším růstem mezd se totiž i nadále podílí na dobré náladě spotřebitelů a tedy i na jejich vyšší ochotě utrácet,\" dodal analytik Petr Dufek z ČSOB.
Jiná situace je podle Sobíška ale zřejmě v segmentu aut, kde propad tržeb z velké části souvisí s nasycením poptávky podniků a přesunu jejich zájmu k jiným investicím než do dopravních prostředků. \"S oživením v tomto segmentu nepočítáme ani v dalším kvartálu,\" upozornil. Obchodníci s auty zažili mimořádně nepříznivý měsíc, jejich tržby propadly meziročně o 11,6 procenta. Horší výsledky byly v sektoru naposledy v roce 2009.
Meziroční růst maloobchodních tržeb prodejů aut v březnu zpomalil na 4,4 procenta z únorových šesti procent. K růstu tržeb přispěly hlavně příjmy obchodů s potravinami a e-shopů. Tržby za prodej a opravy aut klesly o 5,7 procenta.