Podle SČT jsou Uber a Taxify běžnými taxi dispečinky, které by měly dodržovat stejné podmínky jako ostatní podobné firmy. \"Vyzýváme tyto společnosti k neprodlenému stažení všech řidičů, jezdících bez zákonných náležitostí,\" píše se ve výzvě taxikářů. Mezi zmíněné náležitosti patří licence, registrace a pojištění aut jako vozů taxislužby, označení cedulí taxi a osazení taxametrem.
Podle zástupců taxikářů pro Uber a Taxify neplatí část zákona, podle které je možné v některých případech provozovat taxislužbu bez označení a taxametru. Ta se podle jejich výkladu vztahuje například na hotelové taxislužby, nikoliv na běžné vozy určené široké veřejnosti. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Ondřej Malý nicméně minulý týden uvedl, že ze zákona musí řidič buď jezdit v označeném a taxametrem osazeném voze, nebo musí mít předem stanovenou cenu. Zákazníci Uberu podle zástupců firmy zjistí cenu za přepravu při zadání cílového místa.
Sdružení dnes vyzvalo obě firmy také k dodržování maximální ceny jízdného, určené pražskou vyhláškou, a k plnění daňových povinností. Posledním požadavkem je, aby \"okamžitě přestaly se lživým marketingem o sdílené ekonomice a progresivních technologiích.\" Dle mínění taxikářů alternativní taxislužby nepřinesly do oboru žádnou inovaci.
Memorandum, které Uber podepsal minulý týden spolu se zástupci vlády, některé z požadavků taxikářů obsahuje. Jde například o daňovou oblast či licence pro řidiče. Naopak na označení vozů či taxametrech vláda netrvala.
Taxikáři na protest proti působení obou firem v hlavním městě několikrát blokovali dopravu. Další protest ohlásili na minulý pátek, nakonec z něj však sešlo a zástupci taxislužeb se namísto něj vydali na jednání s premiérem v demisi Andrejem Babišem (ANO). Po jednání taxikáři uvedli, že o případných dalších protestech rozhodnou podle vývoje situace.
Uber v minulosti argumentoval tím, že není taxislužbou, ale že zprostředkovává spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky. To taxikáři kategoricky odmítají. Služby Uberu v Praze využívá podle informací firmy 300.000 lidí, což znamená nárůst počtu zákazníků za poslední rok o 60 procent. Počet aktivních řidičů se zvýšil o polovinu na 2000 lidí. Z toho 90 procent má ještě jiný zdroj příjmu.