Přestože nová evropská směrnice pod zkratkou GDPR zpřísňuje práci s osobními údaji, množství newsletterů v české e-commerce to příliš neovlivní. Většina obchodníků je na reklamních sděleních zasílaných emailem závislá. Upozorňuje na to společnost Shoptet, díky které běží v tuzemsku a na Slovensku již 13 tisíc e-shopů.
„Výjimkou nejsou ani ty případy, kdy až 80 % zákazníků daného obchodu dostává reklamní sdělení s týdenní frekvencí. Zařazeni do rozesílání byli jen na základě jednoho nákupu. Přestože nová směrnice upravuje zacházení s osobními údaji, což se částečně týká právě rozesílání reklamních sdělení, tak i přes různé obavy o dopadech kolem implementace tohoto nařízení nelze očekávat, že by lidem chodilo méně těchto emailů,“ upozornil Miroslav Uďan, ředitel společnosti Shoptet.
Nejenže správa osobních dat zákazníků u zkušenějších a větších obchodníků není technicky tolik náročná, spíše svou roli hraje fakt, že tahounem českého e-commerce jsou právě newslettery. U mnohých společností jsou takovým pomyslným motorkem pomáhajícím k prodeji.
„Newslettery pro zákazníky jsou důležitým marketingovým nástrojem, bez kterého se velká část tuzemské e-commerce neobejde. Podílejí se v nemalé míře na celkovém obratu, většinou v nižších desítkách procent. Samozřejmě záleží na specializaci daného obchodu,“ komentuje účinnost newsletterů Uďan.
Jak jsou na tom české eshopy a GDPR?
Newsletter chce každý třetí zákazník
Data Shoptetu, na jehož platformě funguje celá čtvrtina českých online obchodů, ukazují, že reklamní sdělení posílaná emailem tvoří v průměru až 25 % obratu společností. Důležitým nástrojem se stávají zejména pro e-shopy prodávající rychloobrátkové zboží, potraviny, neméně důležité jsou v módní branži a podobně.
Podíváme-li se na data optikou zákazníků, tak ta oblibu reklamních sdělení potvrzují. Až 30 % zákazníků se rádo registruje k získávání newsletterů. Uďan k tomu dodává: „Nejvíce ochotné se zapsat k odběru reklamních sdělení jsou ženy, těch bývá až 70 %. Největší zákaznickou odezvu mají informace o akčních nabídkách, slevách, nebo naopak informace pro ty nejvěrnější, tedy VIP zákazníky.“