ČD reorganizují své opravárenství, odbory se obávají privatizace

16.05.2018 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 16. května (ČTK) - České dráhy (ČD) reorganizují svou opravárenskou sekci a oddělí provoz od údržby. Kompletní restrukturalizace má být hotová do začátku letošního července. Administrativně zanikne současných pět dep pro kolejové vozy a místo nich vzniknou tři oblastní centra pro provoz a tři pro údržbu. Společnost by tím měla ušetřit několik desítek milionů korun. Plán již dříve schválilo představenstvo podniku, dnes ho vzala na vědomí dozorčí rada společnosti. Změny se nelíbí odborům, podle kterých může jít o přípravu na vyvedení celé sekce ze společnosti.

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka budou změny zejména administrativního charakteru. Zrušeny budou pozice přednostů jednotlivých dep a místo nich by mělo o opravách a údržbě rozhodovat ústředí společnosti. \"Rozhodně se nechystá žádné propouštění provozních zaměstnanců, tyto lidi potřebujeme,\" řekl Joklík.

Podle mluvčího chce firma lépe využít stávající kapacity údržby i provozu a zároveň posílit kvalitu, rozsah a množství prováděných oprav a údržby. \"To přispěje k dalšímu zlepšení technického stavu našich vlaků, vyšší spokojenosti zákazníků a k celkovému posílení konkurenceschopnosti Českých drah,\" popsal důvody reorganizace mluvčí. Dalším důvodem reorganizace jsou podle něj i nové vlaky, které ČD postupně nakupují. Pro jejich údržbu dráhy potřebují moderní a velké haly v místech provozu těchto vlaků.

Chystané změny však vyvolaly obavy mezi zaměstnanci. Podle prvního místopředsedy Odborového svazu železničářů (OSŽ) Vladislava Vokouna se řada pracovníků obrací na odbory s tím, že jde o pokus zprivatizovat opravárenství ČD. Oddělení provozu pak má podle nich proces usnadnit.

Toto přesvědčení podle Vokouna posiluje i skutečnost, že dráhy k restrukturalizaci přistupují v období, kdy jednají s kraji o nových smlouvách o provozu vlaků na regionálních tratích. Dráhy o ně budou soupeřit s konkurenčními dopravci. \"Nám i mnoha čelním představitelům některých krajů tento krok připadá jako faktická rezignace na ambici pokračovat v dosavadní spolupráci a jako příprava na servisní práci pro jiné dopravce nebo výrobce kolejových vozidel,\" je uvedeno v dopise, kterým OSŽ vyzvalo představenstvo podniku k dalšímu jednání o změnách.

Obavy zaměstnanců České dráhy odmítly s tím, že podnik privatizaci ani vyvedení sekce ze společnosti nechystá. Restrukturalizace je podle ČD dlouho připravovaným krokem. \"Do opravárenské základny investujeme. Jedná se o náš core business a hlavní know how, které si chceme udržet a intenzivně ho rozvíjet,\" dodal Joklík.

České dráhy vypravují denně v průměru 7016 vlaků, které za rok ujedou více než 120 milionů kilometrů. V březnu oznámily záměr koupit 60 nových elektrických jednopodlažních vlaků pro regionální dopravu. Do pěti let také podnik plánuje koupit až 60 nových elektrických lokomotiv. Celkově dráhy provozují přibližně 4300 vozidel.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK