\"Zhruba 60 procent výnosů Skupiny Metrostav realizujeme na českém stavebním trhu, který vykazuje mírné oživení z pohledu objemů vypisovaných a realizovaných prací, nicméně stále nulové, či dokonce záporné marže. Jednoduše řečeno, na českém trhu pracujeme více s nulovými, či mírně zápornými výsledky, které následně sanujeme zisky ze zahraničních projektů,\" sdělil ČTK mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.
Stavební firmě Metrostav klesl loni čistý zisk o 20,7 procenta na 392,9 milionu korun. Z něj vyplatí dividendu 21,50 Kč na akcii. Tržby Metrostavu loni vzrostly o 11,4 procenta na 19,6 miliardy korun. \"Dividenda je podíl na zisku společnosti, která akcii emitovala. Akcie emitoval Metrostav a.s., který podléhá vykazování dle české účetní legislativy. Proto se dividenda odvozuje od zisku Metrostavu a.s. a nikoliv zisku koncernu Skupina Metrostav,\" podotkl Kostiha. Valná hromada schválila vyplacení podílu na zisku akcionářům téměř 170 milionů korun. Zbylých 223 milionů převede společnost na účet nerozděleného zisku.
Zhruba 40 obratu vytvořila skupina Metrostav podle Kostihy v zahraničních projektech. Majoritním akcionářem firmy je s podílem 51,34 procenta společnost DDM Group. Významný podíl dále vlastní společnosti DOAS SK (23,18 procenta) a DOAS CZ (17 procent).
Zisk stavební firmy Metrostav byl výrazně vyšší než u celé skupiny. Kostiha to vysvětlil rozdílnými pravidly účtování. \"Stavební firma Metrostav vykazuje podle českého zákona o účetnictví, koncern Skupina Metrostav vykazuje podle mezinárodních standardů účetního výkaznictví. České účetní standardy a mezinárodní standardy výkaznictví se liší v pravidlech uznávání hospodářského výsledku z rozpracovaných projektů, které přesahují jedno účetní období, tedy jeden rok,\" doplnil Kostiha.
Po Metrostavu se na tržbách nejvíce podílely společnosti Subterra, rakouská firma BeMo Tunneling (obě přes čtyři miliardy korun) nebo Metrostav Development zhruba s jednou miliardou. Počet zaměstnanců skupiny ke konci loňského roku nepatrně vzrostl na 5009.
Mezi největší zakázky Metrostavu na domácím trhu loni patřila prorážka druhé tunelové trouby železničních tunelů v Ejpovicích u Plzně, na které pracovala rovněž Subterra. Metrostav se podílí například na rekonstrukci Národního muzea v Praze, rovněž opravuje eskalátory v některých stanicích pražského metra.
V zahraničí loni Metrostav otevřel nejdelší tunel na Islandu. Ve finských Helsinkách staví metro, v Polsku úsek dálnice a most poblíž Gdaňsku. Mezi další zakázky patří například stavba čistírny odpadních vod v běloruském Brestu nebo depo metra v tureckém Istanbulu. Společnost BeMo Tunneling razí metro v německém Karlsruhe.
Zásoba práce je podle Kostihy aktuálně lepší než v předchozích letech. \"Výsledky odhadujeme v případě obratu na podobné úrovni jako v roce 2017. Zároveň doufáme ve zlepšení rentability na českém trhu,\" dodal Kostiha.