Stejně jako smluvní vztah mezi vámi a dodavatelem, je i nastavení zálohy záležitostí dohody. Nastavení výše záloh upravuje energetický zákon. Ten říká, že celková výše zálohových plateb by neměla být vyšší než 100 % platby odpovídající spotřebě za předchozí srovnatelné období, například za rok.
Zálohy navrhne dodavatel
Při nastavení záloh můžete nahlédnout do historie spotřeby, která bývá uvedena na fakturách. Tam uvidíte celkovou roční spotřebu elektřiny i cenu. V případě nového odběrného místa nebo při změně obchodníka s elektřinou by vám s nastavením vhodné výše záloh měl pomoci dodavatel.
„Zálohy navrhne dodavatel na základě požadavků majitele domu nebo bytu, případně vychází z údajů spotřeby za poslední rok či dva,“ uvádí Božena Herodesová, tisková mluvčí E.ON. Při volbě záloh na novém odběrném místě dodavatel vychází z revizní zprávy, která mimo jiné uvádí i předpokládanou spotřebu.
Vhodné nastavení záloh za elektřinu si můžete ověřit i v on-line kalkulačkách. Důležité je, abyste znali svoji spotřebu. Roční náklady vynásobte 0,9 a výslednou cenu vydělte 12. Spíše než výrazný přeplatek se vyplatí mít drobný nedoplatek. Přeplatky totiž někteří dodavatelé nevracejí, ale používají je k uhrazení zálohy pro další období.
„Dodavatel smí nastavit zákazníkovi takovou výši záloh, která odpovídá očekávané spotřebě v následujícím roce. Na výši zálohy se lze s dodavatelem dohodnout. Vždy je ale lepší nepůjčovat obchodníkovi naše peníze a mít raději nižší doplatek,“ dodává Jan Schindler, analytik kalkulátoru TZB-info.cz.
Čtěte také: Jak si pohlídat spotřebu a podat reklamaci?
Srovnejte cenu za elektřinu online
Zvýšení záloh za elektřinu
Pokud se ve vaší domácnosti změní spotřeba elektřiny, například si koupíte nové zařízení, které je energeticky náročné, požádejte u svého dodavatele o navýšení zálohy. U většiny dodavatelů můžete o zvýšení (anebo naopak o snížení) záloh požádat on-line v klientském portále. Změna potom proběhne automaticky. „Zákazník se může s dodavatelem dohodnout na změně výše zálohy a upravit ji podle své aktuální spotřeby, to je možné on-line nebo telefonicky,“ potvrzuje Božena Herodesová.
(foto: Shutterstock)
Pokud by se obchodník odmítal na výši zálohy dohodnout, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad. Regulátor vám může pomoci také v případě, kdy by vám obchodník chtěl bezdůvodně navýšit zálohy. „Obchodník nemůže bezdůvodně zvyšovat zálohy. Obvyklým důvodem k jejich zvýšení je nárůst státem regulovaných plateb nebo vyšší spotřeba v předcházejícím roce,“ konstatuje Jan Schindler.
Nedoplatek hned řešte
I když se změnou dodavatele očekáváte úsporu, je podle odborníků vhodnější ponechat si zálohy v původní výši. Pokud budete mít na vyúčtování výrazný přeplatek, s obchodníkem se na snížení záloh pro další období dohodnete. Některé společnosti vracejí přeplatek až od určité částky, například od 50 nebo od 200 korun, což bývá uvedeno v obchodních podmínkách. Když o vrácení přeplatku požádáte, měl by vám obchodník vyhovět.
Pokud vám místo přeplatku vznikne výrazný nedoplatek způsobený nízkými zálohami, situaci co nejdříve řešte. „Dojde-li k takové situaci, že nemáte okamžitě peníze na uhrazení vysokého doplatku za energie, jednejte rychle. Zavolejte na zákaznickou linku a domluvte si další postup,“ doporučuje Božena Herodesová. Dodavatelé si s vámi zpravidla dohodnou splátkový kalendář. Zahodit složenku do koše se nevyplácí, protože neplatiče dodavatelé odpojí.