Letecké společnosti by tak letos vydělaly výrazně méně než v loňském roce, který byl rekordní a kdy se - částečně i kvůli jednorázovým daňovým vlivům - souhrnný zisk vyšplhal na 38 miliard dolarů.
\"Solidní ziskovost se udrží i v roce 2018, navzdory rostoucím nákladům,\" domnívá se ředitel IATA Alexandre de Juniac. V zisku se leteckým společnostem daří být již devátým rokem za sebou.
Značný vliv na vyhlídky hospodaření leteckých společností ale mají ceny ropy. Ty by se letos podle odhadů měly v průměru pohybovat kolem 70 dolarů za barel. Loni ropa průměrně stála 54,90 USD za barel, pro letošek IATA původně počítala s 60 dolary.
Letecký průmysl také zůstává pokud jde o poměr ziskovosti k nákladům poměrně křehkým odvětvím. Letos by měl očekávaný zisk 33,8 miliardy dolarů představovat jen přes čtyři procenta z celkových tržeb zhruba 750 miliard dolarů. \"Čtyři procenta nejsou velké číslo... Naše schopnost čelit velkým šokům je omezená,\" řekl de Juniac agentuře Reuters.
Již v neděli IATA na svém výročním zasedání také vyjádřila obavy z rostoucího napětí kolem mezinárodního obchodu. Nejistota by mohla ohrozit zvláště služební cesty, které jsou hlavním motorem tvorby zisku v letectví, varovali její představitelé.