Euro - pro jedny symbol společné Evropy, pro jiné symbol násilného spojování neslučitelných ekonomik, potažmo národů. Mnozí předpovídají euru pád do hlubin zapomnění a předpovídají mu brzký pád. Dodejme, ale že to už mnoho ekonomů předpovídalo při jeho zavedení v roce 1999. Od té doby společná evropská měna přečkala těžká období a i nadále se eurozóna rozšiřuje. Země, které by rády přijaly euro a vstoupily do Evropské hospodářské a měnové unie, musí ovšem splnit Maastrichtská kritéria:
- Cenová stabilita
- Stabilita devizového kurzu
- Konvergence dlouhodobých úrokových sazeb
- Výše veřejného dluhu nesmí překročit 60 % HDP
- Deficit veřejného rozpočtu nesmí překročit 3 % HDP
- Češi a euro
Drolí se projekt s názvem euro?
Cenová stabilita v EU
První podmínkou je dlouhodobě udržitelná cenová stabilita dané země, která se stanovuje na základě referenční hodnoty. Jako referenční hodnota se bere průměr 3 členských států s nejlepšími hodnotami inflace, která je zvýšená o 1,5 procentního bodu. Aktuálně tedy toto kritérium má hodnotu 1,9 %.
Inflace ve členských státech v dubnu 2018
(červeně zvýrazněny státy nesplňující dané kritérium)
Název státu | Inflace v dubnu 2018 | Euro |
---|---|---|
Belgie | 1,8 % | Ano |
Bulharsko | 1,4 % | Ne |
Česká republika | 2,2 % | Ne |
Dánsko | 0,9 % | Ne |
Německo | 1,5 % | Ano |
Estonsko | 3,6 % | Ano |
Irsko | 0,2 % | Ano |
Řecko | 0,7 % | Ano |
Španělsko | 1,5 % | Ano |
Francie | 1,2 % | Ano |
Chorvatsko | 1,3 % | Ne |
Itálie | 1,1 % | Ano |
Kypr | 0,0 % | Ano |
Lotyšsko | 2,5 % | Ano |
Litva | 3,6 % | Ano |
Lucembursko | 1,7 % | Ano |
Maďarsko | 2,2 % | Ne |
Malta | 1,3 % | Ano |
Nizozemsko | 1,2 % | Ano |
Rakousko | 2,1 % | Ano |
Polsko | 1,4 % | Ne |
Portugalsko | 1,2 % | Ano |
Rumunsko | 2,2 % | Ne |
Slovinsko | 1,5 % | Ano |
Slovensko | 1,9 % | Ano |
Finsko | 0,7 % | Ano |
Švédsko | 1,9 % | Ne |
Velká Británie | 2,8* % | Ne |
*údaje za březen 2018
Toto kritérium nesplňuje v březnu tohoto roku celkem 8 zemí. Dodejme ale, že inflace je v poslední době v EU okrajový problém, kdy v minulosti spíše hrozil opačný problém - deflace. Nejvyšší růst cenové hladiny zažily Estonsko s Litvou a to 3,7 %, což z pohledu rychle rostoucích ekonomik, jako jsou tyto dvě baltské země, není důvod ke znepokojení. Česká republika se pohybuje kolem cílové inflace, kterou stanovuje ČNB.
Zdroj: Eurostat
Stabilita devizového kurzu
Stabilitou devizového kurzu se rozumí navázání domácí měny na euro a její držení ve stanoveném fluktuačním pásmu (+/- 15 %) a to alespoň dva roky před vstupem do měnové unie. Jak na tom byly země, které neplatí eurem, v roce 2017?
Fluktuace měn kolem eura v roce 2017
(červeně zvýrazněny státy nesplňující dané kritérium)
Země | Změna kurzu k euru v % | Název měny |
---|---|---|
Bulharsko | 0,0 % | Bulharský lev |
Chorvatsko | 0,9 % | Chorvatská kuna |
Česká republika | 2,6 % | Česká koruna |
Dánsko | 0,1 % | Dánská koruna |
Maďarsko | 0,7 % | Maďarský forint |
Polsko | 2,4 % | Polský zloty |
Rumunsko | -1,7 % | Rumunské leu |
Švédsko | -1,8 % | Švédská koruna |
Velká Británie | -7,0 % | Britská libra |
Tuto podmínku by splnily všechny země EU, které ještě nemají zavedené euro. Nutno ovšem říct, podmínkou pro přijetí euro je zapojení do oficiálního systému evropských kurzů ERMII (European Exchange Rate Mechanism II). Ze států, které dosud nepřijaly euro, je členem ERMII zatím pouze Dánsko. Takže i kdyby všechny státy zatím neplatící eurem splňovaly všechna Maastrichtská kritéria, tak euro stejně přijmout zatím nemůžou a musí počkat minimálně dva roky, kdy musí být členem ERMII.
Konvergence dlouhodobých úrokových sazeb
Dlouhodobá nominální úroková míra nesmí přesahovat o více než 2 p. b. průměr tří zemí s nejlepšími výsledky týkajících se cenové stability. Jako referenční země byly zvoleny Kypr, Finsko a Irsko a úroková sazba byla stanovena na 3,2 %.
Přehled úrokových měr v dubnu 2018
(červeně zvýrazněny státy nesplňující dané kritérium)
Název státu | Úroková míra v dubnu 2018 | Euro |
---|---|---|
Belgie | 0,81 % | Ano |
Bulharsko | 1,02 % | Ne |
Česká republika | 1,74 % | Ne |
Dánsko | 0,55 % | Ne |
Německo | 0,48 % | Ano |
Estonsko | - | Ano |
Irsko | 0,94 % | Ano |
Řecko | 4,04 % | Ano |
Španělsko | 1,21 % | Ano |
Francie | 0,78 % | Ano |
Chorvatsko | 2,12 % | Ne |
Itálie | 1,77 % | Ano |
Kypr | 2,12 % | Ano |
Lotyšsko | 0,80 % | Ano |
Litva | 0,31 % | Ano |
Lucembursko | 0,62 % | Ano |
Maďarsko | 2,47 % | Ne |
Malta | 1,24 % | Ano |
Nizozemsko | 0,69 % | Ano |
Rakousko | 0,76 % | Ano |
Polsko | 3,06 % | Ne |
Portugalsko | 1,66 % | Ano |
Rumunsko | 4,46 % | Ne |
Slovinsko | 0,89 % | Ano |
Slovensko | 0,75 % | Ano |
Finsko | 0,69 % | Ano |
Švédsko | 0,71 % | Ne |
Velká Británie | 1,44 % | Ne |
Zdroj: Eurostat
Toto kritérium nesplnilo pouze Řecko a Rumunsko.
Výše veřejného dluhu nesmí překročit 60 % HDP
Nejproblémovější kritérium je to, že veřejný dluh vztažený k HDP nesmí překročit 60 %. Tuto podmínku by aktuálně z evropské osmadvacítky nesplňovalo patnáct států, tedy více než polovina. Rostoucí HDP evropských států alespoň pomáhá se některým k této hranici přiblížit. Nejhorší pozici má Řecko, kterému se příliš nedaří razantně snižovat veřejný dluh a nadále si drží status nejzadluženějšího státu EU.
Výše veřejných dluhů k HDP v roce 2017
(červeně zvýrazněny státy nesplňující dané kritérium)
Název státu | Veřejný dluh k HDP v roce 2017 | Euro |
---|---|---|
Belgie | 103,1 % | Ano |
Bulharsko | 25,4 % | Ne |
Česká republika | 34,6 % | Ne |
Dánsko | 36,4 % | Ne |
Německo | 64,1 % | Ano |
Estonsko | 9,0 % | Ano |
Irsko | 68,0 % | Ano |
Řecko | 178,6 % | Ano |
Španělsko | 98,3 % | Ano |
Francie | 97,0 % | Ano |
Chorvatsko | 78,0 % | Ne |
Itálie | 131,8 % | Ano |
Kypr | 97,5 % | Ano |
Lotyšsko | 40,1 % | Ano |
Litva | 39,7 % | Ano |
Lucembursko | 23,0 % | Ano |
Maďarsko | 73,6 % | Ne |
Malta | 50,8 % | Ano |
Nizozemsko | 56,7 % | Ano |
Rakousko | 78,4 % | Ano |
Polsko | 50,6 % | Ne |
Portugalsko | 125,7 % | Ano |
Rumunsko | 35,0 % | Ne |
Slovinsko | 73,6 % | Ano |
Slovensko | 50,9 % | Ano |
Finsko | 61,4 % | Ano |
Švédsko | 40,6 % | Ne |
Velká Británie | 87,7 % | Ne |
Zdroj: Eurostat
Na druhou stranu dodejme, že některým zemím se podařilo za posledních 10 let signifikantně snížit svůj veřejný dluh. Takže, když se chce, tak to (v některých případech opravdu) jde. Nestačí pouze hloupě škrtat, ale změny musí být opravdu strukturální. Země bývalého východního bloku drží svůj veřejný dluh na uzdě a problémy s výší svého dluhu mohou mít Chorvatsko, Maďarsko a Slovinsko.
Deficit veřejného rozpočtu nesmí překročit 3 % HDP
Posledním kritériem je nepřekročení schodku veřejného rozpočtu hranici 3 % HDP. Tuto podmínku splnilo 27 členských států z 28, protože ekonomika utěšeně šlape a 15 zemí dokonce snížilo svůj dluh k HDP.
Deficity veřejných rozpočtů v roce 2017
(červeně zvýrazněny státy nesplňující dané kritérium)
Název státu | Deficit veřejného rozpočtu v 2017 | Euro |
---|---|---|
Belgie | -1,0 % | Ano |
Bulharsko | 0,9 % | Ne |
Česká republika | 1,6 % | Ne |
Dánsko | 1,0 % | Ne |
Německo | 1,3 % | Ano |
Estonsko | -0,3 % | Ano |
Irsko | -0,3 % | Ano |
Řecko | 0,8 % | Ano |
Španělsko | -3,1 % | Ano |
Francie | -2,6 % | Ano |
Chorvatsko | 0,8 % | Ne |
Itálie | -2,3 % | Ano |
Kypr | 1,8 % | Ano |
Lotyšsko | -0,5 % | Ano |
Litva | 0,5 % | Ano |
Lucembursko | 1,5 % | Ano |
Maďarsko | -2,0 % | Ne |
Malta | 3,9 % | Ano |
Nizozemsko | 1,1 % | Ano |
Rakousko | -0,7 % | Ano |
Polsko | -1,7 % | Ne |
Portugalsko | -3,0 % | Ano |
Rumunsko | -2,9 % | Ne |
Slovinsko | 0,0 % | Ano |
Slovensko | -1,0 % | Ano |
Finsko | -0,6 % | Ano |
Švédsko | 1,3 % | Ne |
Velká Británie | -1,9 % | Ne |
Zdroj: Eurostat
Jediná Malta toto kritérium nesplnila, což při dobře šlapající ekonomice není příliš dobrá vizitka.
Česká republika a euro
Česká republika patří k nejskeptičtějším státům EU, co se týče eura a EU. Jeho zavedení v ČR podporuje pouze pětina spoluobčanů. Přitom mnoho podnikatelů volá po jeho zavedení, protože naše napojení na Německo je enormní. A navíc jako proexportní ekonomika se skvěle hodíme pro zařazení do eurozóny. Nicméně další ekonomická krize může znamenat otřes pro společnou evropskou měnu, protože Řecku, Itálii a dalším zadluženým zemím se příliš nedaří jejich veřejné dluhy krotit...