Sdílená ekonomika je v Česku stále nový fenomén, který však má obrovský potenciál. Podle průzkumu zatím jen 29 % populace zná tento pojem a přibližně čtvrtina alespoň někdy některou sdílenou službu vyzkoušela.
Chceme ušetřit nebo naopak vydělat
Průzkum ukázal, že mezi nejznámější oblasti služeb tohoto typu patří pronájem, bydlení, taxi, půjčování aut. Hlavní obory, ve kterých pak lidé podnikají nebo mají zájem začít podnikat, je pronájem, ale i „lidská síla“ formou hlídání či úklidu.
Finanční úspora je hlavním důvodem k využívání těchto služeb, a to pro 64 % lidí. ,,Úspora je u Zonky, které fungují právě na principu sdílené ekonomiky, zcela klíčová – od lidí si prostě půjčíte levněji než v bance. Dalším motivem je zkoušení nových věcí. Ti, co je zatím nevyužívají, jako nejčastější důvod uvádějí nedostupnost v místě bydliště, takže až se služby časem přirozeně rozšíří i do odlehlejších lokalit, nic jim nebude bránit, aby se také zapojili,” říká Pavel Novák ředitel služby Zonky.
A sdílet neznamená jen šetřit svoje peníze, je to také úspora času ale třeba i místa – danou věc využijete jen v moment, kdy ji potřebujete, nezatěžujete se jejím vlastnictvím a péčí o ni. Třeba v případě carsharingu pak šetříte i přírodu.
Když to vezmeme z té druhé stránky, tedy těch, kteří danou službu poskytují, podle výsledku šetření své služby nebo majetek nyní nabízí 8 % lidí v Česku, dalších 10 % se na to chystá.
(foto: Shutterstock)
Nechat být?
4 z 10 lidí vnímá sdílenou ekonomiku jako přínosnou. Co se týče její státní regulace, nesouhlasí s ní 33 % respondentů, ale naopak 41 % je pro. První tábor jako hlavní argument proti regulaci uvádí omezení dohod mezi lidmi – stát podle nich nemá co zasahovat. Ti, co se přiklání k regulaci, jim oponují nastolením stejných podmínek pro všechny a zamezením podvodů. A právě jasná pravidla pro všechny by mohla zbavit obav další skupinu lidí, kteří se z tohoto důvodu sdílení služeb zatím straní.
Domácí dokáže více připoutat
Zajímavostí pak je, že domácí služby jsou sice využívány méně lidmi než ty nadnárodní, ale zato jsou svými zákazníky využívány častěji a dokáží si se svými uživateli tvořit velmi intenzivní dlouhodobý vztah. Zde podle průzkumu boduje právě Zonky a také třeba Hlídačky.cz.
Průzkum pak ukázal ještě jeden hodně zajímavý fakt. Více než samotný pojem sdílené ekonomiky jsou známější jednotlivé značky – třeba Uber zná 62 %. A o Zonky ví dokonce téměř ¾ lidí. ,,To, že o nás ví 74 % dotazovaných, potvrzuje to, že více než samotné „sdílení“ či odborné pojmy, zajímá Čechy užitečná služba. V našem případě možnost půjčit si levněji od lidí, případně výhodně investovat,” dodává ředitel služby Novák.