Průzkum ale neodhalil jenom fakt, že smlouváme téměř všichni v České republice. Vyšlo také najevo, zda se o to pokouší víc muži, nebo ženy a jestli je důležité, jaký dojem při domlouvání ceny děláme.
Kolumbijci vedou
Dobře smlouvat asi nedokáže každý. Musíte mít dobře prořízlou pusu a mít trochu kuráže navíc. Ale někdy nestačí ani to, pokud byste na někoho nastoupili příliš rázně, asi byste daleko nedošli. Průzkum, který se smlouvání věnoval, byl mezinárodní a z výsledků je například také jasné, že záleží i na tom, z jaké země pocházíte.
U nás se lidé smlouvání nebojí, při jistém druhu nákupů se snaží uplatit slevu až čtyři pětiny Čechů. Podobně jednají Slováci, což asi nebude překvapení, ale stejně na tom jsou i Řekové. Vůbec nejméně smlouvají o ceně Angličané, Američané a Kanaďané, zkusí to jen každý čtvrtý. Z mezinárodního výzkumu vyplývá, že lidé pocházející ze severní Ameriky, tedy Kanady a USA, spolu s obyvateli Velké Británie preferují spíše přímočařejší způsob vyjednávání a hodně používají humor. Mnohdy se jim tak sleva ani nepodaří vyjednat. A občas prý takový pokus může vést i ke konfliktům.
Vítězem v umění usmlouvat cenu mezi národy jsou Kolumbijci. Ti se o to snaží v 86 % případů.
(foto: Shutterstock)
Charisma dělá své
V průzkumu, který zorganizoval polský start-up, odpověděly tisíce respondentů z celého světa. Mezi jiným se také ukázalo, že smlouvání je příjemnější pro muže, ženy je tolik nevyhledávají. Jako zábavu je označilo 37 % žen a 45 % mužů. Zajímavé však je, že i když domlouvání nižší ceny ženy tak moc nebaví, jestliže k němu už dojde, jsou ženy schopny si vyjednat stejnou slevu jako muži. U nás to zpravidla bývá o 17 % nižší cena oproti původnímu ocenění.
Zcela jiná situace je ale například v Indii nebo na Filipínách. Tam respondenti přiznali, že ženy mají při smlouvání o ceně velkou výhodu – jsou totiž finančně gramotnější než jejich manželé. Není to náhoda, už od mládí se učí zacházet s penězi.
V jiných státech je zase důležité, jak vypadáte. Hezká tvář, přitažlivá postava, příjemné vystupování je zde předpoklad úspěchu. Ono charisma nejvíce zabírá v Kanadě, Spojených státech, Rusku, na Ukrajině nebo v Německu. Na již zmíněných Filipínách a v Indii to však nefunguje a obchodníka tam neobměkčí ani dobře vyvinutá blondýna s bělostným úsměvem a minisukni.
Pravda ale je, že přitažlivost při vyjednávání ceny ocenili více muži než ženy, a samozřejmě nejvíce u žen.
Čtěte také:
- Jaké doklady potřebují děti, když cestují bez rodičů na dovolenou?
- Cestovní doklady na dovolenou ve 12 otázkách a odpovědích
- Pozor na triky směnáren
- TIP: Dovolenkový speciál Finance.cz - přečtěte si mnoho důležitých informací pro klidnou dovolenou
Všude se smlouvat nedá
Je jasné, že všude se smlouvat nedá. V obchodním řetězci, kde jsou ceny pevné, nejspíš o deset procent levnější meloun neusmlouváte. Nejvíc se dá podle průzkumu ušetřit na cenách taxislužby, za opravy aut a nejrůznější řemeslné práce v domácnosti.
Kontakty s lidmi, kteří uvedené práce vykonávají, ale asi krom taxikářů, spíše muži. Ženy to zas tolik s instalatéry nebo automechaniky neumějí. Co se však týká domlouvání telefonických poplatků, cen za úklid a bydlení, v tom jsou zase ženy jasně lepší. A kde se ještě domlouváme na ceně a snažíme se ji snížit? Třeba při nákupu starožitností, a také při nákupu neznačkového oblečení.
Podle průzkumu lze také získat výraznou slevu při nákupu auta. Recept je následující: Zjistěte si nejnižší cenu na trhu, běžte ještě o trochu níž. Tuto číslovku mějte v hlavě při domluvě o ceně auta a neuhýbejte. Prý to funguje, tak hodně štěstí!