\"Pokud by se vše povedlo, tak by stavbaři nařezali dilatační spáry, obnovili vodorovné dopravní značení a v optimálním případě bychom se mohli bavit o zprovoznění na konci víkendu,\" uvedl. V sobotu ráno bude jasné, zda vyšly laboratorní testy pevnosti betonu.
D5 popraskala před týdnem kvůli přívalovým dešťům a horkům. Nehody ani fronty v místě nebyly. Oprava začala v sobotu v 07:00. Správce dálnic se dohodl ve středu s certifikovaným dodavatelem betonu, s jehož sháněním měl dva dny problém, protože je plná stavební sezona a ŘSD potřebovalo \"jen\" 30 metrů krychlových.
Stavbaři nalili beton na ocelové armatury, které položili v úterý. Při rekonstrukci využili na betonových deskách kluzné trny, které používá ŘSD na celé trase rekonstruované D1, kde je zatížení minimálně trojnásobné oproti místu na D5. Desky mají minimální životnost 30 let. Betonové desky se mohou pohybovat proti sobě, nikoliv příčně. Už v pondělí vyčistili spodní konstrukční vrstvy a vyztužili zlom betonového podloží.
Vozovka na 98. až 99. kilometru D5 se vzdula a popraskala minulý čtvrtek. \"Do spáry, která byla vytlučená, se při prudkém dešti dostala voda do spodních konstrukčních vrstev. A prudká alkalická reakce dokázala v jednom místě na šesti deskách zničit betonovou dálnici,\" řekl Rýdl.
V popraskaném místě projede v průměru 25.000 až 30.000 vozů za den, z čehož je velký podíl nákladních aut. Každá spára musí přenést tisíce tun denně. Úsek je v provozu bez opravy 21 let. Na trase D5 Praha - Plzeň - Rozvadov šlo podle Rýdla o první takový defekt.
Provoz na D5 byl v pátek večer v místě vzdutí vozovky převeden do protisměru. Auta tak jezdí na pětikilometrovém úseku od sjezdu na Nýřany po sjezd na Heřmanovu Huť v každém směru v jednom pruhu do 80 km/h.