Několikatisícové pokuty způsobené nevýhodnou smlouvou nejsou na energetickém trhu výjimkou. Za řadou potíží přitom nestojí dodavatelé, ale zprostředkovatelé, kteří obcházejí domácnosti nebo je obvolávají po telefonu. Rozdíl mezi dodavatelem a zprostředkovatelem se v praxi často stírá. Někteří podomní prodejci se dokonce za dodavatele vydávají. Vždy je důležité zjistit, kdo zvoní u vašich dveří.
Fenoménem jsou aukce
Podomním prodejcům často do karet nahrávají změny na energetickém trhu nebo neznalost a neinformovanost spotřebitelů. „Společnost innogy pravděpodobně změní majitele, ale ještě není zcela jasné, kdo bude jejím vlastníkem. Šmejdi mají ve zvyku podobné transakce zneužívat. Navštíví odběratele, představí se jako zástupci nového majitele a požádají o podpis, údajně jen kvůli formalitám. Přitom ale pracují pro někoho úplně jiného a předkládají smlouvu o změně dodavatele,“ upozorňuje Petr Woff z portálu KupníSíla.cz.
Fenoménem posledních měsíců jsou aukce energií. „Podnikatel se vydá ke spotřebitelům domů nebo jim zavolá a slíbí zprostředkování výhodné aukce. Na jejím konci má být vysoutěžení mnohem lepší ceny za energie. Zprostředkovatelé aukcí často ani nemluví o tom, že s nimi spotřebitel uzavře smlouvu, zmiňují se pouze o nezávazné nabídce. Spotřebitele nechají podepsat papír, o kterém tvrdí, že to je nezávazný doklad potvrzující jednání o možnosti uzavření smlouvy,“ popisuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest.
Podepsáním prvního dokumentu nebo odsouhlasením nabídky v telefonu je ale uzavřena smlouva. Záměrem je přesvědčit spotřebitele, že pro něj bude aukce výhodná a zároveň že se nemusí bát, protože je nabídka nezávazná. Ve skutečnosti je však spotřebitel sankcionován několika tisícovou pokutou, pokud se rozhodne smlouvu s vítězným dodavatelem neuzavřít nebo ji následně vypovědět. Problém je často i v tom, že cena se nesoutěží, ale je dopředu známá, což může být spotřebiteli zatajeno.
(foto: Shutterstock)
Zákony spotřebitele chrání
Spotřebitelské poradny a odborníci dlouhodobě upozorňují na to, že lidé by neměli nic podepisovat mezi dveřmi. Vždy by si měli ověřit identitu prodejce, pročíst si dokumenty, smlouvy i obchodní podmínky a zjistit si reference. Čas na rozmyšlenou je stejně důležitý, jako čerpání informací ze seriózních zdrojů, například z webů státní správy nebo transparentních portálů.
Podle námi oslovených odborníků jsou zákony chránící spotřebitele dostatečné. „Drtivá většina současných problémů nevyplývá ze špatné legislativy, ale z přílišné důvěřivosti nebo lehkovážnosti občanů. Takže nejsou potřeba ani tak nové či lepší zákony jako spíš celoživotní vzdělávání, například v práci s informacemi,“ říká Petr Woff.
Podobně vidí situaci i Lukáš Zelený. „Obecně jsou v České republice velmi dobré zákony na ochranu spotřebitele. Problém je ale v jejich prosazování. Spotřebitel je slabší smluvní stranou v porovnání s velkým podnikatelem a často se bojí jít do soudního sporu. Raději pokutu zaplatí, než aby kvůli tomu měsíce nebo roky nemohl v klidu usnout. Podnikatelé moc dobře vědí, proč se zaměřovat na seniory, kteří se bojí konfliktů a jsou obecně důvěřivější,“ dodává.
Pomáhají i úřady
Pro lidi je důležité, aby věděli, na koho a kdy se mohou obrátit. Energetický regulační úřad (ERÚ) může spotřebitelům pomoci, pokud řeší spor s dodavatelem elektřiny nebo plynu. Typicky jde o smlouvu o sdružených dodávkách energie. Kupní nebo zprostředkovatelskou smlouvu, která byla podepsána se zprostředkovatelem (například aukce), zpravidla řeší Česká obchodní inspekce (ČOI).
„Po podrobném posouzení několika smluv, které má nyní Česká obchodní inspekce k dispozici, vedeme pro podezření na nekalou obchodní praktiku několik správních řízení se zprostředkovateli, další desítky jsou ve fázi probíhajících kontrol," říká Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
I průběžné kontroly dodavatelů odhalují nekalé obchodní praktiky. „Právě v těchto dnech jsme udělili za nekalé obchodní praktiky pokutu dva miliony korun. Prozatím je to rekordní částka a budou následovat další. ERÚ aktuálně zacílil kontroly na dva problémy – pochybné plné moci k převodu mezi dodavateli a LED žárovky, které mohou sloužit jako skryté sankce,“ doplňuje Vladimír Outrata, předseda Rady ERÚ.
Ministerstvo průmyslu a obchodu společně s ERÚ a ČOI v současné době pracují na návrzích úprav energetického zákona. Nad zprostředkovateli by mohl být nově obdobný dohled, jako je tomu při sjednávání úvěrů. Také by měli mít jasně definovanou odpovědnost, a pokud by poškodili klienta, nesli by za to následky. Jedním z podnětů na úpravu energetického zákona je také úplný zákaz podomního prodeje.