Pravidla a podmínky nároku na finanční kompenzaci v případě letů nejen na dovolenou jasně stanovuje nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004. Pokud si nařízení důkladně prostudujeme, můžeme zjistit, že ne vždy máme v případě zpoždění nebo zrušení nárok na finanční náhradu.
Finanční kompenzace za zpožděný let
Důležité je, aby let začínal anebo naopak alespoň končil v některém ze členských států, které spadají do již zmíněného nařízení. Mezi členské státy samozřejmě můžeme zařadit celou Evropskou unii, dále pak ještě Island, Norsko a Švýcarsko. Zpoždění navíc musí trvat minimálně 3 hodiny.
Pokud váš let splňuje výše stanovené podmínky, máte nárok na odškodnění v této výši:
Let do 1 500 km |
250 EUR |
---|---|
Let od 1 500 do 3 500 km |
400 EUR |
Let nad 3 500 km |
600 EUR |
Je třeba také zmínit, že finanční kompenzace náleží osobě, která měla letět, nikoliv plátci letenky. Zažádat pak lze až 3 roky zpětně, což je dobrá zpráva pro všechny, kterým se např. loni nebo předloni zpozdil let, ale o odškodnění z nevědomosti nezažádali.
zdroj: Shutterstock
Co dělat se zrušeným letem?
Vyplacení od letecké společnosti má zde stejnou výši jako v případě zpožděného letu. Je ale nutné počítat s trochu odlišnými podmínkami. Aby měl cestující nárok na kompenzaci, let musí být zrušen maximálně 14 dní před odletem. Dostat odškodné pak může cestující pouze za těchto okolností:
- Pokud 7-14 dní před odletem neobdrží nabídku, jejíž odlet je nejpozději 2 hodiny před plánovaným odletem. Přílet do cíle pak nesmí být delší než 4 hodiny.
- Pokud cestující neobdrží v rozmezí 7 dnů před plánovaným odletem nabídku náhradního letu, který odlétá nejpozději 1 hodinu před letem plánovaným. Přílet do cíle nesmí být delší než 2 hodiny.
Kdy společnost odškodění nevyplatí?
Háček a nevyplacení může nastat v případě, když ke zpožděnému nebo zrušenému letu dojde za tzv. mimořádných okolností. Tím se rozumí typicky nepřízeň počasí, požár na letišti, srážka letadla s ptákem apod. Bohužel se plno cestujících při reklamaci setká se zamítnutím a letecká společnost to odůvodní právě mimořádnými okolnosti, třebaže se o nic mimořádného nejedná. V takové situaci vám pravděpodobně nezbude nic jiného, než odškodnění vymáhat. Na to se přímo specializuje stránka Vasenaroky.cz
Ztracené, zpožděné nebo zničené cestovní zavazadlo
Ztráta, zpoždění nebo poničení zavazadla bohužel není nic neobvyklého ani dnes, přestože se situace oproti předešlým rokům výrazně zlepšila. Podobný problém proto řešte ihned a přímo na letišti, jinak na vaši reklamaci nebude brán zřetel. Při nahlášení si nezapomeňte také říct o záchranný balíček (overnight kit), který obsahuje oblečení a hygienické potřeby.
Jestliže se pak zavazadlo nenajde do 7 dnů anebo je poškozené, zašlete letecké společnosti písemnou žádost o náhradu škody. Za zpožděné se zavazadlo bude považovat, pokud bude nalezeno do 21 dní, za ztracené po 21 dnech.
zdroj: Shutterstock
U ztraceného zavazadla máte nárok na proplacení výdajů tím vzniklých (nákup oblečení, nutné kosmetiky a hygienických potřeb). Je zde ale nutné schraňovat všechny účtenky, jinak k proplacení nedojde. Pokud se zavazadlo opravdu ztratí, po uplynutí lhůty zažádejte o finanční kompenzaci. Zažádat přitom můžete až 2 roky zpětně. Cestujícímu náleží za ztracené zavazadlo odškodnění ve výši 1 250 EUR.
Nárok na občerstvení nebo ubytování
Voucher na občerstvení byste v případě žádosti měli dostat, pokud se odlet zpozdí minimálně o 2 hodiny. U letů od 1 500 do 3500 kilometrů nárok vzniká až po 3 hodinách, u letů o délce více jak 3 500 kilometrů pak po 4 hodinách. Jestliže budete čekat ještě déle, máte právo žádat o další poukázku na občerstvení. Zde je dobré zmínit, že občerstvení platí i v případě zpoždění kvůli mimořádným okolnostem.
Na ubytování v hotelu budete mít nárok v případě, kdy se předpokládá, že let bude mít zpoždění až do druhého dne. Aerolinky vám navíc musí zařídit i dopravu z letiště a zpět.
Čtěte také: