Čtvrtina lidí nakupuje ve slevě, co vůbec nepotřebuje

26.06.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Ačkoli se před časem objevily zprávy, že si občané ČR více potrpí na kvalitu než na cenu, jiné průzkumy to nepotvrzují. Podle nich dokonce každý druhý Čech hledá produkty v akci, nebo ve výprodeji.

Proč lidé z Čech, Moravy a Slezska vyhledávají levnější potraviny a další výrobky? Chtějí ušetřit, protože jejich finanční situace není dobrá. Týká se to třeba nezaměstnaných nebo zadlužených lidí.

Ženy vedou o prsa

Nákupy ve výprodejích mají rádi muži i ženy, kterých je maličko víc -56 %. Věkově se o slevy a výprodeje nejvíce zajímají lidé ve středním věku, tedy od 35 do 55 let. Těch je 61 %. Starší lidé ve věku zhruba 65 let už tolik slevové akce, nevyhledávají – jen 48 % z nich.

Ve slevách nakupují nejvíce nezaměstnaní, těch jsou tři pětiny. Zvýhodněných nákupů v hypermarketech a tržnicích využívá tři z deseti oslovených

Nejméně lákají nákupy v tržnicích a v hypermarketech občany jižních Čech a Prahy – asi jen pětinu z respondentů, nejvíce lidí v těchto obchodech pak najdete na severní Moravě a středních Čechách - takto odpověděla třetina oslovených v průzkumu.

Nejvíce klientů hypermarketů a tržnic žije ve městech do 100 tisíc obyvatel - 32 %, nejméně v těchto obchodech nakupují lidi žijící ve velkých městech - 21 %.

Zde je na místě otázka, s čím souvisí volba, kam půjde člověk nakupovat. Podle expertů je životní styl, bydliště a ekonomická situace.

Milovníci slev

Při nákupech se stále více rozhodujeme podle toho, zda je zboží ve slevě a jak je sleva vysoká.  Jenom podle slev svůj nákup orientuje téměř třetina oslovených. Asi desetina dotazovaných pak uvedla, že se slevám při nákupu záměrně vyhýbá, ale občas udělá výjimku. Ve slevách totiž alespoň občas nakupuje skoro každý, tedy necelých 98 % Čechů. Dvě třetiny zákazníků pak slevy využívá jen někdy a jen 2,5 procenta lidí tvrdí, že jsou vůči akcím zcela imunní. Zajímavý výsledek přinesl dotaz, zdali respondent čeká, až bude zboží ve slevě – kladně odpovědělo 84 % tázaných.

Čechy lze tedy i nadále považovat za milovníky slev, výprodejů a výhodnějších nabídek zboží. To dokazuje i hodnota 27 % - tolik z nás si koupí zboží ve slevě, i když ho vůbec nepotřebuje.

Varující je ale fakt, že ačkoli trvá velmi vysoký zájem o akční nabídky, devět lidí z deseti už má se slevami také nedobrou zkušenost. A skoro čtvrtina nakupujících se takto „spálila“ velmi často. Jen někdy při nákupu v akci naletí asi dvě třetiny lidí.

Jsme důvěřiví

Měli bychom si slevy u nabízeného zboží ověřovat u konkurence a nevěřit nabídkám „nejlevnější cena na trhu“ nebo „sníženo o 80 %“. Obojí může obchodník použít jen jako marketingovou vábničku. Pokud něco takového uvidíte, využijte internetové připojení a najděte si okamžitě srovnání stejného produktu s konkurencí. Zjistíte možná, že osmdesátiprocentní sleva je u konkurence standardem.

Podle obchodních expertů je český retailový - maloobchodní trh slevami už přesycen, protože u nás dosahuje podíl zboží prodaného za akční ceny 50 %. Například v Německu je to méně než čtvrtina. Efektivita slevových akcí se taky stále snižuje. Další země, kde se podíl prodejů za akční slevy na celkových prodejích pohybuje mezi 40 a 50 %: Slovensko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko a Portugalsko.

Průměrný klient nakupuje ve třech až čtyřech obchodních řetězcích za měsíc. Má tak velmi vysokou pravděpodobnost, že svůj oblíbený výrobek skutečně najde ve slevě a ušetří.


Čtěte také:

Štítky:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Spotřebitel