Výrobce klobouků Tonak loni zvýšil zisk o 57 pct. na 8,26 milionu

28.06.2018 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nový Jičín 28. června (ČTK) - Výrobce klobouků Tonak vytvořil v loňském roce čistý zisk 8,26 milionu korun. Zisk byl o tři miliony (57,4 procenta) vyšší než v roce 2016. Podnik loni dosáhl tržeb 418,4 milionu korun, což bylo o necelé procento méně než v předchozím roce. Výsledky podniku dnes projednala valná hromada společnosti.

Tonak patří mezi největší výrobce klobouků v Evropě. Má dva závody: v Novém Jičíně se vyrábějí plstěné klobouky a polotovary a v jihočeských Strakonicích pletené pokrývky hlavy. V loňském roce se firmě podařilo především navýšit pletenou výrobu.

Celkem 90 procent produkce jde na export. Předsedkyně představenstva Tonaku Lenka Urbánková Jarešová řekla ČTK, že poslední tři roky ale začínají růst prodeje i na tuzemském trhu, kde Tonak letos druhým rokem dělá i svou letní kolekci. Otevřel další podnikové prodejny v Ostravě a Strakonicích a chystá rozšíření v Praze.

Důvodem tuzemského růstu je podle předsedkyně mimo jiné změna přístupu v marketingu i designu. \"Vyměnili jsme opravdu celý design. Začali jsme vyrábět klobouky tak, jak slyšíme, že by si to zákazník přál - to, co je fashion, to, co je momentálně módní, co se lidem líbí. To nám nese úspěch,\" řekla Urbánková.

Finanční ředitel Aleš Aujezdský řekl, že po špatném roce 2015, který souvisel mimo jiné s poklesem dodávek do Ruska, byly roky 2016 a 2017 ve znamení změn a investování. Tonak si také vylepšil bankovní financování. \"Máme dlouhodobě financující banku UniCredit. Navázali jsme dobou spolupráci a banka nás hodně podpořila v investicích,\" řekl.

Do nových technologií podnik investoval zhruba 15 milionů korun. \"Jsou to hodně stroje z oblasti kloboučnické výroby, valchovací stroje a stroje v oblasti barvení,\" řekl Aujezdský.

Firma se podle něj rovněž vrátila na trhy, které v minulosti mírně opustila. \"To jsou tradiční kloboučnické trhy jako Itálie a Francie. Tam klobouk, baret i pletená čepice je velmi populární a tam jsme se jako nová firma představili, uvedli nové produkty, přinesli inovace. To jsou věci, na které západní Evropa hodně slyší, že vymýšlíte, inovujete, a to je teď pro nás i dlouhodobý cíl: pořád přicházet s něčím novým,\" řekl Aujezdský.

Tonak ročně vyrobí okolo 2,25 milionu klobouků či čepic. \"Z toho 1,8 milionu jde za Strakonicemi, protože přece jenom výroba baretů, čepic a fezů je trošku rychlejší a ne tak náročná jako u klobouků, kde opravdu než vznikne jeden klobouk, tak se ho musí 150 rukou dotknout,\" řekla Urbánková. V Novém Jičíně vzniká ročně 450.000 až 500.000 klobouků nebo polotovarů. Polotovary přitom tvoří kolem 70 procent produkce obou závodů. Významnými zákazníky Tonaku jsou firmy Stetson, Borsalino nebo Akubra.

Aujezdský řekl, že roste i segment fezů. \"Je velmi dynamický růst od Anglie po Spojené státy americké. Vymýšlíme i nové designy, aby tradiční afričtí zákazníci se v tom našli a vzory se jim líbily,\" řekl. Fezů Tonak ročně vyrobí okolo 45.000 kusů.

Dalším významným vývozním artiklem jsou tritony, čili pletené čepice zvané zmijovky. \"V České republice se jich prodávají jednotky tisíců, ale do severní Afriky jich jde ročně na 250.000. Jsou to horké oblasti, zároveň tam jsou studené zimy. Ty čepice jsou z vlny a vlna má výborné vlastnosti, že izoluje teplo i zimu, to znamená, je to do určité míry ochrana do tepla i do zimy,\" řekl Aujezdský.

Tonak má téměř 600 zaměstnanců. Majoritním vlastníkem firmy je společnost PCTC Invest se sídlem ve Švédsku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK