ČD nesouhlasí s tím, že by se dopustily protizákonného jednání.
Dlouholetý spor o čtvrtmiliardovou pokutu se táhl od roku 2009, kdy ji ještě o něco vyšší Úřad udělil. Definitivně jej ukončil loni v prosinci Nejvyšší správní soud, když zamítl kasační stížnost ÚOHS a poslal mu případ k novému rozhodnutí.
ÚOHS v původním rozhodnutí tvrdil, že dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle něhož ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly k dlouhodobé spolupráci. Údajně to omezovalo konkurenci a znevýhodňovalo zákazníky, kteří lepší cenu nedostali. ČD podle Úřadu nabídly některým klientům mezi lety 2004 a 2007 tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm. ČD prý také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.
Nyní ÚOHS uvedl, že v letech 2006 a 2007 \"ČD bez objektivně ospravedlnitelných důvodů znevýhodňovaly společnosti SPEDIT-TRANS a ŠPED-TRANS Levice proti svým ostatním odběratelům železniční nákladní dopravy z řad speditérů, čímž zneužily své dominantní postavení na trhu železniční nákladní dopravy substrátů přepravovaných ve velkých objemech na území České republiky. Porušeno bylo jak vnitrostátní, tak unijní soutěžní právo\". Podle Joklíka ÚOHS označuje toto jednání za méně závažné.
\"Toto nové rozhodnutí UOHS je navíc zatím jen prvostupňové a lze proti němu využít opravné prostředky,\" konstatovaly v tiskové zprávě České dráhy.