Počet cestujících v brněnské MHD loni rostl čtvrtým rokem po sobě

02.07.2018 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 2. července (ČTK) - Brněnskému dopravnímu podniku loni již čtvrtým rokem po sobě rostl počet přepravených cestujících. Zvýšil se meziročně o 1,6 milionu na 356,6 milionu, což je nejvíce za posledních sedm let. Mírně se však snížily tržby z jízdného, a to o tři miliony korun na 969 milionů. Dlouhodobě se drží pod úrovní jedné miliardy od roku 2012, kdy se naposledy měnila cena jízdného, vyplývá z výroční zprávy, kterou dnes podnik uveřejnil na svém webu.

Počet cestujících rostl i díky rozšířené nabídce spojení, především se etablovaly expresní linky, které vozí cestující spíše z okrajových částí města do velkých průmyslových zón a dalších míst s koncentrací pracovních a studijních příležitostí. \"Zájem o ně potvrdil správnost rozhodnutí je zavést,\" uvedl ve zprávě generální ředitel Miloš Havránek.

Množství takzvaných vozokilometrů, které vyjadřují délku cest ujetou všemi vozidly, narostlo o 140.000 na 39 milionů. I přesto se však snížila ztráta ze závazku veřejné služby, což jsou náklady na provoz, a to o 64 milionů na 1,64 miliardy korun. \"Důvodem je především CNG projekt, tedy přechod autobusů z nafty na stlačený zemní plyn,\" uvedl Havránek. Po většinu roku už loni jezdilo po Brně 100 autobusů na plyn, tedy třetina. Letos už jich je polovina.

Celkový počet autobusů se loni zvýšil o 20 na 322, počty tramvají jsou ustálené na 327 a trolejbusů je 147.

Naopak loni rostly osobní náklady kvůli zvyšování platů zaměstnanců, především řidičů. Zatímco ještě v roce 2015 činily 1,245 miliardy, předloni již 1,316 a loni 1,346 miliardy. Pro podnik pracovalo 2600 lidí. Vedle tržeb z jízdného dostává dopravní podnik na provoz také kompenzaci z městského rozpočtu, loni to bylo 1,75 miliardy korun, což je dlouhodobě 55 až 60 procent výnosů. Celkově hospodaření skončilo se ziskem 100 milionů, což je více, než byl plán.

U tržeb z jízdného je zřejmý přechod lidí na roční předplatní jízdenky. Z nich tržby rostly o 50 milionů na 242 milionů díky tomu, že lidé s trvalým bydlištěm v Brně, kteří si ji pořídili, dostali od magistrátu slevu 1425 korun. Úměrně tomu klesaly tržby z měsíčních, čtvrtletních a také denních jízdenek.

Dopravní podnik je akciovou společností stoprocentně ve vlastnictví města a patří do koncernu městských firem.

Ekonomické údaje Dopravního podniku města Brna: 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 výnosy (v tis. Kč) 2,975.000 2,772.000 3,044.000 2,975.000 3,029.000* 3,072.000* 2,963.000* zisk (v tis. Kč) 100.000 127.900 286.400 202.000 179.800 188.600 119.600 kompenzace od města (v tis. Kč) 1,750.000 1,532.000 1,808.000 1,749.000 1,744.000 1,733.000 1,666.000 počet přepravených osob (v tis.) 356.600 355.000 354.900 354.115 351.454 352.274 354.566

* výnosy počítány jinou metodikou než výnosy od roku 2014 včetně

Zdroj: výroční zprávy ve Sbírce listin

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK