Od 1. 7. letošního roku jsou občanům České republiky vydávány občanské průkazy se strojově čitelnými údaji a kontaktním elektronickým čipem. Tato tzv. eObčanka by měla usnadnit přístup ke službám veřejné správy přes internet a také zlepšit komunikaci mezi státní správou a občany. Je to takové nakročení k digitalizaci státu a první krůček do českého 21. století. Od začátku července jsou všechny nově vydávané občanské průkazy vydávány právě s čipem, postupně tak dojde k výměně stávajících občanek za tyto elektronické. Výjimkou jsou pouze dočasné občanky s platností 1, nebo 3 měsíce.
Nutná je aktivace
V základním nastavení jsou všechny elektronické funkce eObčanky neaktivní, zároveň také není možné zažádat o občanku bez čipu, všechny nové občanky obsahují již defaultně elektronický čip. Občan ale nemusí vůbec využívat elektronické funkce průkazu, pokud mu vyhovuje chodit na úřad, tak čip ani nemusí aktivovat. S čipem jsou vydávány i občanské průkazy pro osoby mladší 15 let, aktivace čipu je pak ale možná až po dosažení věku 15 let.
Aktivaci čipu si můžete klidně promyslet, nemusíte k tomu svolit hned při převzetí občanky, je možné to provést až později, stejně tak je možné elektronické funkce občanky případně deaktivovat, to v případě, kde je nevyužíváte a v budoucnu ani využívat nechcete. V takovém případě pak ale není možné čip opět aktivovat, to už vám budou muset vydat novou občanku.
Pokud eObčanku ztratíte, platí to samé jako při ztrátě dosavadního občanského průkazu. Ztrátu byste měli neprodleně nahlásit na policii, aby nemohlo být zneužito vaší identity. Zároveň musíte zažádat o nový průkaz totožnosti. Nově s eObčankou můžete deaktivovat a tedy zablokovat elektronické funkce dokladu. Pamatujte také, že pokud "ztracený" doklad opět najdete, tak už ho nemůžete dále používat, navíc elektronické funkce budou už zablokovány a nejdou znovu aktivovat.
Základní funkce eObčanky:
- Samotný občanský průkaz dále funguje jako základní průkaz totožnosti na celém území Evropské unie, je i cestovní dokladem a občanku je možné dále používat pro prokázání totožnosti držitele průkazu.
- Čip ale navíc umožní přístup k online službám a portálům veřejné správy, po úspěšném prokázání totožnosti pak bude možné využívat služby, které jednotlivé úřady umožní pro elektronický přístup.
- Pro přístup na úřady přes internet byla vytvořena základní stránka elektronické veřejné správy, kde můžete najít veškeré informace. Pro přihlášení slouží stránka eIdentita.cz, veškeré další informace můžete získat na podpůrné telefonní lince 225 514 777.
- Na čip si můžete nahrát kvalifikovaný podpis a také autentizační certifikáty, které budou nutné pro přístup do jednotlivých služeb veřejné správy. Elektronický podpis bude sloužit pro podpis dokumentů vyřizovaných přes internet, autentizační certifikáty zase pro přístup pomocí softwarových nástrojů k jednotlivým poskytovatelům.
Co s eObčankou vyřídíte?
Podle odhadů by si mohlo v každém roce půl miliónu lidí vyřídit novou občanku, a začít tak vyřizovat nutné záležitosti přes internet. To by mělo především usnadnit práci na jednotlivých úřadech a také zrychlit jednání na úřadech nejen občanům, ale i podnikatelům. Mezi základní služby, které budou elektronicky dostupné a vyřídíte je s eObčankou, zatím patří:
- výpis z rejstříků trestů,
- potvrzení o bezdlužnosti,
- potvrzení o pracovní neschopnosti,
- eRecept…
V první fázi fungování eObčanky budou online dostupné především jednodušší služby, tedy takové, které vám například vydají potvrzení o stávající situaci. Postupně by ale měly služby přibývat, a třeba tak v dohledné době budeme online volit, podávat daňové přiznání nebo platit poplatky za komunální odpad. Hlavní myšlenka eObčanky je snadnější přístupnost veřejné správy a zrychlení jednání na úřadech. V dnešní době velkou část těchto služeb můžou už využívat občané s datovou schránkou, eObčanka by ale online veřejnou správu měla dále zjednodušit a rozšířit mezi celou populaci.
Kolik mě to bude stát?
Za vydání nového průkazu zaplatíte standardních 200 Kč, pokud vám končí platnost, tak je vydání nového průkazu zdarma. Pro efektivní fungování si ovšem budete muset pořídit i čtečku čipových karet. Tu můžete mít jako součást počítače, novou externí pořídíte v obchodech běžně do 200 Kč. Zároveň si budete muset instalovat do počítače jednotlivé aplikace pro správu veřejných služeb, ty budou zdarma přístupné na stránkách veřejné správy. Vydávání jednotlivých potvrzení přes online služby by mělo být zdarma.