V Česku jezdí tisíce ekologických vozů. Lidé se jich přestávají bát

20.07.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Mezi nově pořizovanými auty tvoří vozy na alternativní pohon pouze 2 %. Pomalu ale přibývají, stejně jako stanice, kde si lidé mohou dobít elektromobil nebo doplnit CNG. Kilometr ujedou za korunu.

Za posledních pět let se poměr mezi ekologickými a běžnými vozy proměnil. „Lidé začali kupovat především CNG a hybridní auta, ale také elektromobily. Právě ty rok od roku významně sílí,“ uvádí Jan Horčík šéfredaktor magazínu Hybrid.cz.

V České republice je zatím registrováno jen 1 500 vozů na elektřinu z celkového množství zhruba 5,6 milionů osobních aut. Vozidel na CNG jezdí po tuzemských dálnicích zhruba 20 700, z toho 18 910 jsou osobní automobily, zbytek tvoří autobusy a další užitkové vozy.

Ačkoli jsou – co se týká provozu – alternativní pohony levnější než nafta nebo benzín, lidé do nich zatím ve velkém neinvestovali. Důvodů je více. Elektromobily i vozy na CNG jsou stále dražší než srovnatelné modely s klasickým spalovacím motorem. Síť dobíjecích a čerpacích stanic není příliš široká. Zatím.

(foto: Shutterstock)

Česko má 180 plnicích stanic

Míst, kde si mohou řidiči dobít elektromobil nebo doplnit palivo CNG, v posledních letech přibývá. „CNG stanic, které jsou veřejně přístupné, je v Česku 180. Ideální stav je někde kolem 300. Dalších 200 plniček je soukromých,“ dodává Jan Horčík.

V každém okresním městě je podle Pavla Nováka z Českého plynárenského svazu alespoň jedna plnící stanice. „Například v Brně, Ostravě, Olomouci, Hradci Králové nebo v Plzni jsou řidičům k dispozici minimálně čtyři plnicí stanice CNG, v Praze je jich dvaadvacet,“ doplňuje.

Do výstavby nových dobíjecích a CNG stanic investují v České republice především soukromé společnosti. „Nově jsme otevřeli plnicí stanici v Poděbradech a v Blansku. Koncem července přibude v Lomnici nad Popelku,“ uvádí Michal Novotný ze společnosti E.ON.

Kromě veřejných stanic přibývají také firemní plničky. Začátkem července byla zprovozněna nová plnicí stanice v Děčíně, kterou vybudoval místní dopravní podnik. Kapacita stanice je 800 kubíků za hodinu a jde o jednu z největších plnicích stanic v Česku.

Právě autobusy se velkou měrou podílejí na každoročním zvyšování spotřeby CNG pro dopravu v České republice, která v roce 2017 v oblasti dopravy vzrostla meziročně o téměř 14 % na 67,6 milionů kubíků. Zatímco na konci roku 2016 CNG autobusy jezdily v padesáti městech, o rok později už v šedesáti.

Kilometr za korunu

Řidiče by k pořízení vozidla na ekologický pohon měla motivovat hlavně levná jízda. Cena CNG je oproti benzínu dlouhodobě nižší. Společně s přechodem na alternativní paliva mohou řidiči využívat i další výhody. „Od roku 2009 jsou CNG vozidla s hmotností do 12 tun osvobozena od silniční daně,“ říká Pavel Novák.

Vůz s pohonem na CNG ujede 1 kilometr za 1 korun. „U elektromobilů je výpočet složitější. Cena za kilometr je odvislá od ceny elektřiny, kterou do auta nabíjíte. Pokud například máte doma vysoký a nízký tarif a auto nabijete v nízkém tarifu, můžete srazit cenu za kilometr klidně pod 0,50 korun,“ vypočítává Jan Horčík.

Investice do alternativní dopravy se podle odborníků vyplatí hlavně firmám. Nedávné rozhodnutí vlády potvrdilo, že stát ponechá daňovou úlevu na CNG i v následujících letech. „Vláda, samosprávy i jednotlivci jdou krůček po krůčku kupředu. Teď se třeba chystá zavedení speciálních registračních značek pro elektromobily, to je určitě krok správným směrem. Samosprávy se učí nakupovat hybridy, elektromobily i CNG auta. A stejně tak samotní zákazníci zjišťují, že elektromobilů ani jiných alternativ se není bát,“ uzavírá Jan Horčík.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 5 krát

Články ze sekce: Spotřebitel