Divoši v SUV z pohledu pojištění

17.07.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Víte, co vlastně znamená zkratka SUV?  Sportovní užitkový vůz. Má ho každý čtvrtý řidič v ČR. A ledaskterý z nich ho také občas použije k vyjížďce do těžšího terénu, nebo na kopec s velkým úhlem stoupání. Riziko nehody je jistě vyšší. A co na to pojišťovny?

Majitelé aut kategorie SUV platí stejnou výši pojištění jako jiné osobní či užitkové automobily. Pokud se stane nějaká škoda třetím osobám, pojišťovny ji z povinného ručení vyplatí. Ale když máte i havarijní pojištění, zaplatí vám pojišťovna škodu, i když se v autě chováte jako nespoutaný divoch a zkoušíte životnost svého SUV.

Raději vyšší pojistka

Když se vám stane něco s autem v terénu, pojišťovna se na to ať už z pohledu povinného, nebo havarijního ručení dívá jako na jakoukoli jinou nehodu. Když se rozjedete do terénu, taky se vám může stát, že napřed odřete podvozek, za deset minut urazíte o větev boční okénko a nakonec vám spadne balvan na kapotu. Když auto přivezou před technika pojišťovny, těžko budete moci tvrdit, že se to stalo všechno najednou a pojišťovna bude také každou škodu posuzovat odděleně.

Je možné, že vám škody budou uznány, musíme si však uvědomit, že pojišťovny posuzují každou událost individuálně. Pokud máte auto přizpůsobeno k tomu, že se může přebrodit řekou, a přesto z něj na břehu budete vylívat vodu, patrně bude pojistka uznána. Jestliže ale auto speciální vodotěsnou úpravu nemá, pojišťovna asi bude tvrdit, že vůz dobrovolně do vody nesmí, a nezaplatí.

Podle odborníků by majitelé SUV měli mít havarijní pojištění a raději s vyšším limitem, protože tato robustnější vozidla mohou napáchat víc škody na majetku i lidském zdraví.



Neupravil jsi jízdu terénu, nezaplatíme

Většinou se u řidičů, kteří nejsou viníky nehody, pojistka snižuje. Ostatní je mají nesnížené. Ačkoli to na první pohled vypadá černobíle, některé pojišťovny opět přistupují k výši pojistek individuálně. Když už pak k pojistné události dojde, mohou některé pojišťovny přistoupit k tzv. krácení pojistného plnění, česky řečeno prostě nezaplatí všechno. Podle jejich argumentace by se měl řidič preventivně chovat v terénu tak, aby ke škodě nedošlo. To mnohdy nedělá, naopak, chová se, jakoby si o pořádně nakřápnuté až zrušené auto koledoval. Vždy záleží na konkrétní události, ale pokud pojišťovna pozná, že by řidič úpravou jízdy mohl škodě předejít, pak z ní bude těžké peníze vytáhnout.

Výjimky existují. Například pojišťovna Allianz, u které mohou být majitelé SUV s dobrodružnou povahou trochu klidnější. Allianz nabízí havarijní pojištění, které platí v celé Evropě a pokrývá nejen nehody na běžných silnicích, ale také v terénu. Pojišťovna skutečně ve smlouvě nemá žádnou výjimku z jízdy v těžkých podmínkách. Jedna ale zde přece jen je, škoda se nesmí stát na uzavřených okruzích a nesmí také vzniknout úmyslně. Pak řidič také nemůže věřit, že nějaké peníze uvidí.

I ČSOB pojišťovna přivírá před jízdou v terénu oči. Proplacení pojistky podmiňuje dodržováním pravidel silničního provozu a také návodu k obsluze vozidla od výrobce.

(foto: Shutterstock)

Sám nabourám, sám zaplatím

Majitelé SUV, neboli offroadů, se dělí na dvě skupiny. Ta první, to jsou sváteční jezdci, kteří svůj terénní vůz navedou do terénu opravdu jen někdy, a k mnoha škodám spíš nedojde. Pro jistotu si ale můžou sjednat krátkodobé havarijní pojištění, například na pár týdnů. Lze si sjednat i dlouhodobé (a v onu chvíli levnější) havarijní pojišťění a pak ho vypovědět. To je sice legální, ale pojišťovny tyto řidiče „nemají rády“. A pokud podobný postup opakuje, neposkytnou mu napříště bonus.

Offrouďáci tělem i duší ale jezdí do těžkých přírodních podmínek pravidelně a nemohou bez toho být. A podle své rozevláté povahy také řeší, nebo spíš neřeší pojišťění. Nechtějí se s někým dohadovat, škody ani nehlásí a všechno si opravují a hradí sami. Většina z nich má na autech neschválené úpravy - pevnostní nárazníky nebo navijáky, takže pojišťovny by se s nimi vůbec nebavily. Když přijde čas STK, vše sundají, nahradí sériovými díly. Když známku získají, vše opět namontují.

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: Spotřebitel