Majitelé aut kategorie SUV platí stejnou výši pojištění jako jiné osobní či užitkové automobily. Pokud se stane nějaká škoda třetím osobám, pojišťovny ji z povinného ručení vyplatí. Ale když máte i havarijní pojištění, zaplatí vám pojišťovna škodu, i když se v autě chováte jako nespoutaný divoch a zkoušíte životnost svého SUV.
Raději vyšší pojistka
Když se vám stane něco s autem v terénu, pojišťovna se na to ať už z pohledu povinného, nebo havarijního ručení dívá jako na jakoukoli jinou nehodu. Když se rozjedete do terénu, taky se vám může stát, že napřed odřete podvozek, za deset minut urazíte o větev boční okénko a nakonec vám spadne balvan na kapotu. Když auto přivezou před technika pojišťovny, těžko budete moci tvrdit, že se to stalo všechno najednou a pojišťovna bude také každou škodu posuzovat odděleně.
Je možné, že vám škody budou uznány, musíme si však uvědomit, že pojišťovny posuzují každou událost individuálně. Pokud máte auto přizpůsobeno k tomu, že se může přebrodit řekou, a přesto z něj na břehu budete vylívat vodu, patrně bude pojistka uznána. Jestliže ale auto speciální vodotěsnou úpravu nemá, pojišťovna asi bude tvrdit, že vůz dobrovolně do vody nesmí, a nezaplatí.
Podle odborníků by majitelé SUV měli mít havarijní pojištění a raději s vyšším limitem, protože tato robustnější vozidla mohou napáchat víc škody na majetku i lidském zdraví.
Neupravil jsi jízdu terénu, nezaplatíme
Většinou se u řidičů, kteří nejsou viníky nehody, pojistka snižuje. Ostatní je mají nesnížené. Ačkoli to na první pohled vypadá černobíle, některé pojišťovny opět přistupují k výši pojistek individuálně. Když už pak k pojistné události dojde, mohou některé pojišťovny přistoupit k tzv. krácení pojistného plnění, česky řečeno prostě nezaplatí všechno. Podle jejich argumentace by se měl řidič preventivně chovat v terénu tak, aby ke škodě nedošlo. To mnohdy nedělá, naopak, chová se, jakoby si o pořádně nakřápnuté až zrušené auto koledoval. Vždy záleží na konkrétní události, ale pokud pojišťovna pozná, že by řidič úpravou jízdy mohl škodě předejít, pak z ní bude těžké peníze vytáhnout.
Výjimky existují. Například pojišťovna Allianz, u které mohou být majitelé SUV s dobrodružnou povahou trochu klidnější. Allianz nabízí havarijní pojištění, které platí v celé Evropě a pokrývá nejen nehody na běžných silnicích, ale také v terénu. Pojišťovna skutečně ve smlouvě nemá žádnou výjimku z jízdy v těžkých podmínkách. Jedna ale zde přece jen je, škoda se nesmí stát na uzavřených okruzích a nesmí také vzniknout úmyslně. Pak řidič také nemůže věřit, že nějaké peníze uvidí.
I ČSOB pojišťovna přivírá před jízdou v terénu oči. Proplacení pojistky podmiňuje dodržováním pravidel silničního provozu a také návodu k obsluze vozidla od výrobce.
(foto: Shutterstock)
Sám nabourám, sám zaplatím
Majitelé SUV, neboli offroadů, se dělí na dvě skupiny. Ta první, to jsou sváteční jezdci, kteří svůj terénní vůz navedou do terénu opravdu jen někdy, a k mnoha škodám spíš nedojde. Pro jistotu si ale můžou sjednat krátkodobé havarijní pojištění, například na pár týdnů. Lze si sjednat i dlouhodobé (a v onu chvíli levnější) havarijní pojišťění a pak ho vypovědět. To je sice legální, ale pojišťovny tyto řidiče „nemají rády“. A pokud podobný postup opakuje, neposkytnou mu napříště bonus.
Offrouďáci tělem i duší ale jezdí do těžkých přírodních podmínek pravidelně a nemohou bez toho být. A podle své rozevláté povahy také řeší, nebo spíš neřeší pojišťění. Nechtějí se s někým dohadovat, škody ani nehlásí a všechno si opravují a hradí sami. Většina z nich má na autech neschválené úpravy - pevnostní nárazníky nebo navijáky, takže pojišťovny by se s nimi vůbec nebavily. Když přijde čas STK, vše sundají, nahradí sériovými díly. Když známku získají, vše opět namontují.