Rozdíl mezi zaměstnancem a OSVČ u daňových slev
Pokud se budeme dívat na jednotlivé termíny pro uplatnění daňových slev, je nutno poznamenat, že jsou zásadní rozdíly mezi zaměstnanci a mezi těmi, kteří zaměstnavatele nemají. Zaměstnanec, tedy ten, kdo má příjmy ze závislé činnosti, může některé daňové slevy uplatňovat každý měsíc, kdy dostane mzdu. Zároveň ovšem z této mzdy platí rovnou každý měsíc i daň z příjmu. Vzhledem k tomu, že OSVČ platí daně z příjmu jednou za rok, tak můžou veškeré daňové slevy použít pouze při podávání daňové přiznání, tedy jednou za rok.
A teď už se podíváme na konkrétní termíny, do kdy je nutné daňové slevy a nezdanitelné položky využít.
Které slevy na dani můžete použít každý měsíc?
Pokud má poplatník příjem ze závislé činnosti, tak na každoměsíčně vyplácenou mzdu nebo plat může použít následující daňové slevy:
- základní daňovou slevu na poplatníka,
- daňovou slevu na studenta,
- daňové zvýhodnění na dítě,
- daňové zvýhodnění na invalidní důchod,
- daňové zvýhodnění na ZTP/P.
Podmínkou je ovšem podepsání daňového prohlášení u zaměstnavatele a také platí, že toto daňové prohlášení můžete podepsat pouze u jednoho zaměstnavatele, a daňovou slevu tak můžete uplatnit pouze u toho zaměstnavatele, u kterého jste podepsali prohlášení.
Termín uplatnění slevy: slevu na dani můžete použít vždy následující měsíc od podepsání prohlášení k dani ve mzdové účtárně u svého zaměstnavatele.
(foto: Shutterstock)
Roční zúčtování daně na začátku roku
Pro zaměstnance navíc platí, že každý rok jim mzdová účtárna vyhotoví tzv. roční zúčtování daně, kde je možné uplatnit další daňové slevy: slevu na manželku a školkovné. Pokud jste například pracovali pouze část roku, tak během zúčtování daně můžete uplatnit i ostatní daňové slevy, které jste v některých měsících neuplatnili. V ročním zúčtování daně navíc můžete uplatnit i odečitatelné položky, tedy nezdanitelné části příjmu, které vám můžou dále snížit vypočtenou daň z příjmu. Mezi tyto položky patří: dary, úroky z hypotéky, penzijní připojištění, životní pojištění, příspěvky odborům a náklady na další vzdělávání.
Termín uplatnění slevy: roční zúčtování daně musí zaměstnanec podepsat v účtárně do 15. února, do tohoto termínu je nutné dodat všechna potvrzení o slevách a nezdanitelných položkách.
Pro daňové slevy a odečty u OSVČ
OSVČ nemůžou daňové slevy uplatnit během roku z toho důvodu, že ani daně z příjmu neplatí průběžně. Daňové slevy a odečty tak můžou uplatnit až v okamžiku, kdy podávají daňové přiznání a platí daň z příjmu. Je dobré rozdělit podávání daňového přiznání do dvou situací.
-
Daňové přiznání si dělám sám
V takovém případě je termín pro uplatnění daňových slev a daňových odečtů poslední březnový den. Do té doby je nutné odevzdat daňové přiznání spolu se všemi potvrzeními, která dokazují, že máte na daňovou slevu a odečet nárok. Základním termínem je 31. březen, pokud tento den připadá na svátek, na sobotu nebo na neděli, tak termínem je nejbližší pracovní den. Více o odevzdání daňového přiznání: Jak odevzdat správně a včas.
-
Daňové přiznání mi dělá daňový poradce
Pokud podáváte daňové přiznání ve spolupráci s daňovým poradcem, tak termín pro odevzdání a pro uplatnění daňových slev je posunutý až do léta, konkrétně tedy na 1. červenec. Pokud by tento termín připadl na víkend, tak je termínem nejbližší pracovní den. Do této doby je nutné podat daňové přiznání a zároveň uplatnit veškeré daňové slevy a odečty. Více: Daňové přiznání s daňovým poradcem.