Už jste někdy za oběd zaplatili Facebookem?

20.08.2018 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


perex-img Zdroj: Shutterstock

V posledním dílu seriálu, který se věnuje elektronickým převodům peněz, se podíváme do blízké budoucnosti. Finance se totiž dají převádět i jinak – třeba pomocí sociálních sítí. V České republice se tato změna teprve chystá.

Asi to mnozí vědí, ale opakování je matka moudrosti: nemusíte platit cash, ani převodem mezi bankami, ale třeba platební kartou. Nicméně peníze dokážeme časem poslat třeba i přes Facebook, respektive jeho aplikaci Messenger, tato funkce funguje v USA a dalších státech.

Chcete platit kartou, Facebookem, či přes twitter?

Platba kávy

Zdroj: Shutterstock

Platby přes Facebook Messenger, PayPal

Posílání peněz přes sociální sítě už funguje ve Velké Británii, Číně a USA. Podle odborníků se přesun mobilních plateb na sociální média dal očekávat. Facebook a Google už platby prostřednictvím svých systémů umožňují skrze službu PayPal. Další je například Venmo, ve které se uskutečňují nejen platby přes mobilní aplikace, ale uživatelé sledují i jiné účty a píší komentáře. Například když jdete na oběd s přáteli, můžete svou část útraty právě takto zaplatit a ještě přidat komentář – Caesar salát - zda byl super svěží, nebo zda byl vyschlý jako po útoku Bruta. Komentář uvidí všichni.

Proč to velké společnosti vůbec dělají?

Společnosti, které vlastní jednotlivé sociální sítě, chtějí lidi přesvědčit, že právě jejich síť umí a dokáže vše. Chtějí si tak zvýšit věrnost zákazníků a posílit důvěryhodnost své značky. Krom toho se snaží říct: "podívejte, myslíme na vás a na všechny věci vašeho běžného života." 

V Číně vzniká aplikace na posílání peněz přes SMS a její vývojáři si myslí, že si ji oblíbí celý svět. Říkají, že do deseti let vytvoří „finanční ekosystém“, ve kterém budou finanční transakce prostřednictvím mobilu zcela normální a úplně se tak změní náš přístup a zacházení s penězi. 

S další metodou přišly americké banky, jejichž IT experti vymysleli aplikaci s názvem Zelle. Ani Apple nezůstal v závěsu a platební systém Apple Pay v USA už také funguje.

Obrovský čínský trh

V Číně fungují dva konkurenční systémy. Je to WeChat od společnosti Tencent a Alipay od firmy Alibaba. Obě metody mají velký úspěch a protože je čínský trh obrovský,  tak další sociální sítě jim mohou tiše závidět: Alipay má kolem 520 milionů uživatelů. V začátcích tvořil 80 % trhu mobilních plateb. Po třech letech nastoupil WeChat. Ten konkurenci přebral přibližně 40 % trhu. Pořád to jsou ale ohromná čísla.

Personalizované platební aplikace jsou oblíbené nejen v USA a Číně, například Skandinávci je mají také rádi, třeba Swish ve Švédsku a Mobilepay v Dánsku. 


Čtěte také:

Jaké stavební spoření vybrat pro děti a studenty?

Jak ušetřit peníze při výběru z bankomatu?

7 triků směnáren


Banky to neohrozí?

Otázka zní, zdali se tedy neblíží čas zavírání bank, když se lidé přesouvají se svými finančními operacemi na mobilní a sociální platformy. Bankéři říkají, že tyto služby jejich postavení neohrozí. Ale i tak se na rychle se měnících trzích budou muset hodně otáčet, aby flexibilním a rychlým appkám stačili. Banky proto vyvijí vlastní cesty nebo pohlcují jiné společnosti, které vyvijí dané aplikace. 

Další experti tvrdí, že je to pro banky naopak příležitost. Konečně se zbaví peněz v hotovosti a převody peněz se budou uskutečňovat pouze digitálně. Zajištění skutečného oběhu reálných peněz je pro banky totiž ekonomicky i časově velice náročné. Nové aplikace by tedy banky neměly zlikvidovat, ale posunout je do jiné role. Jednu nespornou výhodu ovšem banky mají: své klienty dlouhodobě znají a dokážou proto odhadnout jejich finanční schopnosti a třeba likviditu.

Je strach na místě?

To všechno je hezké, ale přesto má mnoho lidí z mobilních finančních aplikací strach - skoro 92 % lidí není nadšeno z toho, že by měli sdílet informace o svých financích se sociálními sítěmi či jinými informačními kanály. Mají obavy, že sociální sítě by v tom případě už věděli všechno. Krom toho sociální sítě pro ně stále znamenají zábavu a platformu pro sdílení zážitků, myšlenek a dalších informací. Finance jsou vážná a hlavně soukromá věc. A sociální sítě logicky přitvrzují bezpečnostní opatření u svých produktů. U produktu Facebooku, Messengeru, jsou prý údaje o platební kartě šifrovány a chráněny na bankovní úrovni. 

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ