Ministerstvo průmyslu a obchodu, které doposud vedlo jen evidenci klasických čerpacích stanic a plnicích stanic na kapalná a plynná motorová paliva, nově eviduje též dobíjecí stanice pro elektromobily. Podle aktuálních údajů za první pololetí (přesněji k 26. 6. 2018) je v Česku vedeno již 134 dobíjecích stanic, z toho je 131 veřejných. „Evidence obsahuje převážně veřejně dostupné dobíjecí stanice, ale existuje samozřejmě též řada neveřejných stanic, které slouží například pro firemní flotily a které evidence nezahrnuje,“ komentuje jejich evidovaný počet Luděk Dušek z MPO.
Dobíjecí stanice často vznikají v blízkosti obchodních center, kde je možné si nechat auto dobíjet během nákupů. V rámci projektu NEXT-E též probíhá koordinovaná výstavba souvislé páteřní sítě dobíjecích stanic v šesti zemích střední a východní Evropy. „Aktuálně realizujeme výstavbu rychlodobíjecích stanic v rámci tří evropských přeshraničních projektů, díky nimž bychom měli vybudovat na 40 nových rychlonabíjecích stanic a 4 vysoce výkonné nabíjecí stanice. Jen v rámci projektu NEXT-E plánujeme postavit do konce roku 2020 10 rychlonabíjecích stanic a 4 ultrarychlé nabíječky v blízkosti dálnic a významných silničních koridorů,“ uvádí Miloslav Fialka, manažer E.ON zodpovědný za elektromobilitu a CNG.
(zdroj: Shutterstock)
Elektromobily porážejí CNG o jeden kus
Nejčerstvější údaje Svazu dovozců automobilů (SDA) ukazují, že v prvním pololetí letošního roku bylo nově registrováno více elektromobilů než vozů na CNG. Konkrétně osobních elektroaut bylo za prvních 6 měsíců 2018 nově registrováno 267, zatímco vozidel na CNG 214. V segmentu lehkých užitkových automobilů je situace opačná. V součtu osobních a lehkých užitkových vozů nicméně stále vedou elektromobily, a to o jeden kus. Do pololetí bylo totiž registrováno v rámci osobních a lehkých užitkových vozů celkem 276 elektromobilů a 275 CNG vozidel.
Rostoucí oblibu elektromobility potvrzuje též Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader společnosti Arval CZ, podle kterého jsou elektromobily pro firmy jednak nástrojem, jak se „vykoupit“ ze svých ekologických hříchů, ale též účinná forma PR a v neposlední řadě též HR benefit pro své zaměstnance. „V naší flotile asi 20 tisíc vozů má mezi alternativami největší zastoupení pohon na CNG, řádově několik set vozidel. Elektromobilů máme v tuto chvíli deset kusů,“ popisuje Tomáš Kadeřábek. „V letošním roce ale očekáváme i díky postupnému odklonu od naftových motorů nárůst ve všech kategoriích alternativních paliv. I když původní plán byl počet elektroaut ve flotile v roce 2018 ztrojnásobit na 30, vzhledem k vysoké poptávce a prodlužujícím se dodacím lhůtám jich letos budeme mít jen asi 20,“ dodává Tomáš Kadeřábek.
Počet elektroaut se do roku 2020 zdvojnásobí
Celkový počet elektromobilů je dle registru vozidel 1751. „Z registru vozidel ale nelze jednoduše zjistit přesný počet. Osobních automobilů na čistě elektrický pohon je v ČR přibližně něco přes dva tisíce,“ odhaduje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů. Podle něj za to mohou individuálně dovezená vozidla, která nemají v registru zaznamenáno palivo jednoznačně rozpoznatelným způsobem. Garantovány jsou totiž jen údaje při dovozu akreditovaným dovozcem, který vystavuje technický průkaz s jednoznačným údajem o palivu. Jednoznačné jsou rovněž údaje o vozech Tesla, která jsou vždy elektrická. Zájem elektromobily již delší dobu roste a bude tomu tak i do budoucna. „Trend rostoucí obliby elektromobilů bude i nadále pokračovat s rozšiřující se nabídkou těchto vozů. Na začátku roku 2020 by mělo být v Česku asi 3500 elektromobilů. Větší nárůst prodejů nastane po roce 2020,” předpokládá Josef Pokorný s tím, že bude velmi záviset na cenovém vývoji a nabídce.