Několikrát jste narazili, takže jste se vydali do rukou cestovky, která měla zajistit bazén vhodný i pro děti a moře ve vzdálenosti, co by kamenem dohodil. Na místě byl ale dva metry hluboký a zanedbaný bazén, do kterého byste nevstoupili vy ani za nic, děti už vůbec ne. Výhled z pokoje je situován do kuchyně vedlejšího hotelu a k moři musíte ujít dobrých dvacet minut pěšky. Jinde není místo, říká delegát s tím, že umístění příchozích záleží na blahovůli hotelu. Tak co s tím? Máte právo na odškodnění za nedodržení podmínek?
Reklamujte co nejdřív
Brněnská advokátka Jana Hálová říká, že by se v podobných případech člověk neměl vzdávat a domáhat se svých práv. „Jestliže nebyly splněny stoprocentně, tedy z pokoje nebyl výhled na moře, chyběl bazén pro děti a moře nebylo dostupné za několik minut od ubytování, je třeba se o svá práva hlásit ihned. Pokud vám nebude vyhověno, ať už z jakýchkoli důvodů, můžete uvedené vady reklamovat. Pokoj s výhledem na moře jistě bude stát víc než ubytování bez něj, stejně tak další slibovaný servis. Vše se dá tedy vyčíslit a rozdíl v ceně reklamovat. Musíte to však udělat nejpozději do 30 dnů po návratu z dovolené. Podmínkou samozřejmě je, že jste svou nespokojenost se službami dali delegátovi znát už na místě dovolené, a zároveň musíte dát lhůtu na nápravu, například 24 hodin,“ říká advokátka.
Reklamace musí být podána písemně a musí v ní být popsány všechny důvody vaší nespokojenosti. Advokátka radí si vzniklou situaci vyfotografovat třeba na mobil a snímky pak k reklamaci připojit.
(foto: Shutterstock)
Jak vypočítat výši slevy
V reklamaci byste také měli uvést, jak vysokou slevu požadujete. Tato cifra ale nemůže vzniknout podle toho, do jaké míry jste na cestovku naštvaní. V roce 1985 byla v Německu vydána tzv. Frankfurtská tabulka slev, která vyčísluje, kolik procent z ceny je možné si nárokovat. I když není pro české soudy závazná, přihlížejí k ní. Například slevy za nedostatky v situování ubytování je v ní definováno takto:
- Ubytování v jiném, vzdálenějším objektu, než jaký byl nabízen - 10 až 25 % dle vzdálenosti, ubytování ve vzdálenějším objektu, než bylo uvedeno ve smlouvě (např. od pláže) - 5 až 15 %, odlišný způsob ubytování místo objednaného (bungalov místo hotelu, jiné poschodí, pokoj bez balkónu, bez výhledu na moře apod.) - 5 až 20 %.
Podobně jsou zde vyčísleny také slevy za ztrátu času při nutném stěhování, slevy za rozdílný druh pokoje, než jaký byl objednán (zaplacen), slevy za nedostatky ve stravování, slevy za problémy s bazénem nebo slevy za nedostatky ve vybavení pokoje.
Co je dobré vědět
Smlouva mezi vámi a cestovkou by měla být písemná. Jestliže vám něco cestovní kancelář slibuje a ve smlouvě to není, vyžadujte, aby to bylo do smlouvy písemně doplněno. Jinak se totiž tohoto slibu budete jen těžko domáhat.
„Nikoli hotel, ale cestovní kancelář musí napravit chyby, které po ubytování vzniknou. Jestliže je tedy hotelový servis nižší kvality, musí cestovka zajistit nápravu. Pokud to nejde a kvalita je nižší, rozdíl v ceně musí zákazníkovi vrátit (když zajistí vyšší než slibovaný servis, je to jen její věc, zákazník nic nedoplácí. A pokud je hotelové ubytování zcela nevyhovující, máte nárok odjet domů na náklady cestovky,“ upozorňuje advokátka. Může se také samozřejmě stát, že cestovní kancelář reklamací zamítne. Pak nezbývá než se obrátit na soud.