Zhruba desetikilometrový jihovýchodní obchvat je rozdělen do tří úseků, náklady jsou odhadovány na 1,4 miliardy korun. Jako první má přijít na řadu druhá etapa dlouhá téměř šest kilometrů. Stavba by mohla začít v roce 2020. Příprava zbylých dvou částí byla zatím pozastavena.
Ministerstvu dopravy podle Ťoka vyšlo, že druhou část obchvatu je potřeba vybudovat. V plánu jsou ještě další propočty, ale vypadá to, že ekonomicky vycházet by mohly i zbylé dva úseky. \"Naše strategie je, že to, co je nachystáno, by se mělo začít realizovat,\" uvedl Ťok. Tento postoj lze ale podle něj změnit. \"Je to na vás,\" dodal.
Podle předsedy osadního výboru Zdaboř Tomáše Plechatého chybí záruka, že obchvat vznikne celý. Pokud by řidiči jezdili jen po části plánované silnice, zhoršila by se podle místních například situace v Milínské nebo Žežické ulici a dalších. \"Nebavíme se o obchvatu, ale o spojce mezi Bohutínem a Brodem,\" míní Plechatý. Podle něj i dalších diskutujících by se měl stavět obchvat jako celek.
Ťok připustil, že je možné počkat, až se připraví všechny úseky a může se stavět všechno najednou. \"Pokud chcete počkat, tak se počká. Nebezpečí je, že třeba potom nebude tolik peněz a budou se dělat jiné priority,\" upozornil.
Lidé z některých příměstských částí mají výhrady i k trase obchvatu. Obávají se zvýšeného hluku a prašnosti v zastavěné a rekreační oblasti. Trasa se nelíbí hlavně obyvatelům Zdaboře či Brodu, naopak lidé z Březových Hor očekávají, že jim nová silnice uleví od nadměrné dopravy.
Ředitelství silnic a dálnic argumentuje tím, že stavba odvede dopravu mezi Bohutínem a Brodem, která by jinak pokračovala z Bohutína po Rožmitálské ulici přes Vysokou Pec, Havírnu na Březové Hory. V těchto místech by měl výrazně klesnout průjezd aut a má se zlepšit bezpečnost, hlučnost a prašnost.
Jihovýchodní obchvat, plánovaný už před rokem 1989, je navržen jako nedělená dvoupruhová komunikace. První část povede od křižovatky u místní části Nová Hospoda až po křížení se silnicí I/66 u místní části Brod. Druhá část zahrnuje úsek od napojení na silnici 1/18 u Bohutína až po křížení silnic 1/66 a III/1912 nedaleko Ornova Mlýna. Třetí část představuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení silnice 1/18 a ulice Evropské v katastrálním území Dubno - Nová Hospoda.