Ten pocit je trochu frustrující. Jedete na kole do kopce, potíte se a namáháte a najednou vás předjede s úsměvem na tváři a bez kapky námahy o dvacet let starší paní. No jo, motor, to ale přece není ta správná jízda, řeknete si. Pokud si to opravdu pomyslíte, pak je váš názor spíš ojedinělý. Celá Evropa už totiž jezdí na elektro, nebo motokolech. A západní sousedy v tomto ohledu začínáme dohánět.
Co to je elektrokolo?
S motokolem můžete běžně na silnici a nemusíte na něj mít žádný řidičský průkaz, pokud má jeho motor výkon do 250 wattů a nevyvine větší rychlost než 25 km/hod. Zákon se na něj tedy v tomto případě dívá jako na klasický bicykl, není třeba jej registrovat, nemá tedy ani registrační značku. Některá motokola mají motor zcela nezávislý na šlapání, u jiných se motor spustí pouze, když se namáháte i vy. A stejně jako u klasických kol, máme horská, krosová i městská motokola. Dojezd může být až 200 kilometrů.
U motokol je to jako se ženami: každá je jiná a všechny jsou stejné: součásti jsou z 80 % vyráběny na Tchaj-wanu, v Číně, Vietnamu, další díly jsou od evropských výrobců. Motor může být od německého Bosche, sedla se vozí zase z Itálie. U nás se podobná motokola montují například ve firmě BPS Bicycle Industrial s.r.o. v Šumperku, která je pak dodává svému vlastníkovi, rakouské společnosti KTM Fahrrad G. m B. H. Na našem trhu dodává kola značce Apache.
(foto: Shutterstock)
Problémy klasických výrobců
Cena motokol je velmi rozdílná, rozpětí je od 20 do 100 tisíc Kč. Hodně záleží na tom, zdali jde o motokolo sériové, nebo byly díly sestaveny na přání zákazníka. Ve druhém případě může mít vlastně každé kolo jinou cenu.
Podle předpovědí odborníků budou sice standardní kola stále existovat, ale vývoj jednoznačně směřuje k rozvoji elektrokol, stejně jako všude v Evropě. „Dnes už normální kolo v podstatě nikoho nezajímá. Německo, Rakousko, Švýcarsko jezdí na elektrokolech. A některé velké firmy už omezují vývoj standardních kol, což se také potvrdilo na předposledním největším veletrhu jízdních kol „Eurobike“ v německém Friedrichshafenu. Zjednodušeně se dá říci, že kolařské firmy, které se nevěnují výrobě elektrokol, mohou mít v budoucnosti problémy s uplatněním na trhu,“ říká Pavel Veselovský z firmy BPS Bicycle Industrial s.r.o.
Vývoj klasiky se zastavuje
Jak to tedy vypadá s perspektivou klasických kol? Ne moc dobře. Nejprve se na lidi s motokolem dívali ostatní cyklisté, jako na ty, co prostě šlapání nezvládnou. Dnes si lidé zvykají a nevadí jim to. Nakonec dojezd až dvě stě kilometrů by na klasickém bicyklu zvládl asi skutečně málokdo.
„Je to jednoznačné. Co se týče výroby a zájmu, jdou elektrokola stále nahoru. Klasická kvalitní kola od sta tisíc výš zažívají strmý pokles zájmu na úkor elektrokol. Velké zahraniční značky dokonce utlumují vývoj klasických kol, protože v nich nevidí perspektivu. Jen u nás ještě nedávno panovala představa, že elektrokolo je pro seniory. Na Západě je to hit i mezi mladými lidmi. Všude jsou totiž perfektní cyklostezky a každou chvíli narazíte na nabíjecí stanici,“říká Pavel Veselovský.
Dodejme, že i u nás začínají být dobíječka na kole vídanější. Trasu si pro jistotu ale plánujte podle nich. Zkontrolujte si umístění dobíjecích stanic na mapě.