Hromadná žaloba je možná díky tomu, že německý kabinet v květnu schválil návrh zákona, který lidem usnadňuje připojit se k soudnímu procesu stanovujícímu precedent, a vyhnout se tak vysokým nákladům, které by je jinak mohly od právních kroků odradit. Podle nového zákona mohou majitelé aut s nezákonným softwarem umožňujícím manipulovat s emisemi vznášet nároky na odškodné jen do konce letošního roku.
Koncern Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Ve středoněmeckém městě Braunschweig už v pondělí začal velmi sledovaný soudní proces, v němž se investiční společnost Deka Investment domáhá od koncernu Volkswagen odškodného za ztráty způsobené emisním skandálem. Jakmile v tomto procesu soud rozhodne, bude jeho verdikt závazný i pro případy ostatních akcionářů, kteří celkem požadují zhruba 9,2 miliardy eur (236 miliard Kč).