Od začátku září platí sleva 75 % na jízdenky ve vlaku i autobusech pro děti, mladistvé, studenty do 26 let a pro důchodce starší 65 let. Tuto slevu schválila vláda Andeje Babiše na začátku roku 2018, a jak jsme mohli slyšet, tak v žádném případě neměla sleva nějak ovlivnit cestování běžných cestujících. Většina dopravců se případně chystala využít omezení slevy pouze na méně vytížené spoje, to pokud by bylo cestujících najednou skokově mnohem víc. České dráhy ale slíbily, že k tomuto opatření nebudou sahat, že místo toho třeba přidají vagóny, aby zajistily cestujícím dostatečné pohodlí. V žádném případě se ale 75% sleva pro vybrané skupiny neměla dotknout cestování ostatních.
S tím se dá celkem souhlasit. Věřím, že třeba starobní důchodci takovou slevu docela určitě uvítají, přece jenom státní důchody nejsou nejvyšší. Je mi jasné, že kompenzace za zlevněné jízdné bude dopravcům proplácet stát, takže tak nějak z mých daní i já přispěji na každého jednoho platícího důchodce. Dokonce vlaky od začátku září nebyly ani nijak extrémně přecpané.
Proč ČD zdražují pro normální cestující
Pak ovšem České dráhy přistoupily k úpravě jízdného a bez upozornění ze dne na den zrušily tzv. včasné jízdenky Česko. Tyto jízdenky umožňovaly docela výrazně snížit cenu jízdného, pokud jste si koupili jízdenku v předstihu. V kombinaci s InKartou pak byla úspora ještě výraznější.
Zrušení těchto včasných jízdenek přímo vede ke zvýšení ceny jízdného pro nezanedbatelné množství cestujících. A zvýšení není symbolické, v závislosti na trati a na předchozích nabídkách můžou cestující na své trati od poloviny září zaplatit až o 40 % víc.
Co je to hackovat ČD? Výraz hack, tedy v podstatě nabourání systému, se využívá v rámci cestovatelských komunit, ve zkratce jde o tipy a triky jak si snížit cenu cestování na minimum. Hackují se ceny letenek, autobusů i vlaků, takové hackování jízdenky zahrnuje nejen využití nabídek a slev, ale také sledování věrnostních programů a dalších akcí. Jedním z nejznámějších hacků pro České dráhy byl právě nákup včasné jízdenky. Tak tu už si nezahackujeme.
Proč České dráhy zrušily včasnou jízdenku?
Oficiálně se k tomu České dráhy nevyjádřily, ani nevydaly žádné upozornění, že budou tyto jízdenky rušeny. Z toho je vidět, že tento krok byl neplánovaný a hodně cestujících (především těch hackerských) asi překvapil.
Ke zrušení došlo v souvislosti s nejasnostmi s poskytováním 75% slevy. Původně totiž ČD slevu poskytovaly na běžné kilometrové jízdné, přitom ale zároveň bylo možné koupit akční nebo včasné jízdenky, které měly cenu oproti běžnému jízdnému poloviční.
Studenti a důchodci tak sice mohli uplatnit 75% slevu, ale v realitě se jejich konečná cena za jízdenku zas až tak nelišila od včasné ceny. To se nelíbilo samozřejmě Ministerstvu dopravy, které na to upozornilo a doporučilo změnit metodiku výpočtu. ČD by měly poskytovat slevu z ceny jízdenky, která je právě prodávána, tedy z nejnižší možné dosažitelné ceny.
Nejspíš pro nedostatek jiných nápadů nebo řešení pak ČD dráhy přistoupily ke zrušení zlevněného jízdného v rámci včasných jízdenek. V důsledku tak zavedení slevy pro vybrané sociální menšiny nejen zaplatí ta pracující většina ze svých daní, ale zároveň na tuto slevu řada z nás doplatí i zvýšením jízdného, které zaplatíme za vlak.
Je pravda, že České dráhy zavedly i náhradu za zrušené včasné jízdenky a to jizdenky tzv. Akční a SuperAkční. Rozhodně se ale nejedná o plnohodnotnou náhradu, tyto nové akční jízdenky se vztahují pouze na některé spoje, například úplně vynechávají z nabídek osobní vlaky a navíc se vážou na konkrétní vlak. Tedy pokud chcete jet opravdu za stejnou cenu jako se včasnou jízdenkou, tak nově máte možnost si takovou jízdenku například koupit na vlak v sedm večer. Na vybraných rychlících přes den možná chytnete ještě další výhodnou, ale na všech ostatních pojedete za běžnou kilometrovou cenu.
Příklady, jak se zvýší cestovné kvůli zrušení včasné jízdenky (ceny počítány s aplikací IN25)
Trasa | Cena včasné jízdenky | Současná cena | Současná SuperAkční sleva |
---|---|---|---|
Praha - Brno | 159,- | 179,- | 109,- |
Praha - Ostrava | 199,- | 260,- | 184,- |
Praha - Jihlava | 119,- | 174,- | 119,- |
Praha - Kolín | 49,- | 71,- | 49,- |
Brno - Břeclav | 45,- | 68.- | 45,- |
Brno - Třebíč | 49,- | 73,- | 49,- |
Ostrava - Olomouc | 59,- | 160,- | 60,- |
Ostrava - Hranice na Moravě | 39,- | 47,- | 39,- |
Rozdíly v cenách nevypadají tak hrozivě, v podstatě cena za včasnou jízdenku = SuperAkční sleva. Je ale nutno si uvědomit, že současné nejnižší ceny (SuperAkční) platí jen na vybrané vlaky. Například v případě trasy Praha - Jihlava je to pouze 6 ze 14 spojení. V případě trasy Praha - Kolín se taky můžete teoreticky svést za původní cenu 49 korun, ale pouze u spojů v 6:05 a dříve nebo po sedmé hodině večer. Přes den pak zaplatíte za některé rychlíky 55 korun, ale jinak si připlatíte a lístek budete mít za 71 korun. V případě cesty z Brna do Břeclavi SuperAkční jízdenku seženete na 6 spojů ze 45 za den.
Takže k plošnému zdražení nedošlo, ale levnější jízdenky se budou hůře kupovat a budou vázané pouze na konkrétní vlak. Dříve stačilo si jízdenku koupit pouze s dostatečným předstihem a použít jste ji mohli vlastně kdykoliv během dne. Stačilo si koupit jízdenku na ranní vlak, kterým jste ale nemuseli jet, jízdenka platila i na jakýkoliv vlak jedoucí po zakoupeném spoji. Umožňovalo to flexibilitu cestování. Nově budou levné jízdenky pouze na málo vytížené vlaky a kdykoliv se může cena změnit, protože bude upravována podle předpokládané vytíženosti vlaků. Navíc musíte jet vlakem, na který jste koupili lístek, na další spojení jízdenka neplatí.
Dálkových tras se to možná až tak nedotkne, přece jenom hlavní koridory Praha - Brno - Ostrava jsou stabilně nabízeny za velmi nízké ceny, protože České dráhy nejsou jedinými dopravci na těchto trasách, navíc mají vlaky přímou konkurenci i v autobusových linkách. Menší města a regionální tratě ovšem tuto výhodu často nemají a vlakové spojení je z hlediska množství spojů často jedinou alternativou. ČD tam nemají konkurenci. Tyto tratě jsou navíc často ty, které nabízí Akčních a SuperAkčních jízdenek nejméně, a cestující tak bude nejspíš platit za pravidelné cestování vlakem dražší cenu.
Takže jaký je momentální výsledek celé 75% slevy na vlak?
- Děti, studenti a důchodci nyní jezdí za zlevněné jízdné neomezeně. Můžou v podstatě jet jakýmkoliv spojem a slevu dostanou vždy.
- Rozdíl v jízdném Českým drahám bude kompenzovat stát. Z daní, které vybere od ekonomicky činné části obyvatelstva ve věku 15 – 65 let. Celková částka kompenzace se odhaduje na 5,7 miliard ročně.
- Podle ČSÚ je občanů ve věku 15 - 64 v České republice zhruba 7 miliónů, což je potenciální skupina obyvatel, která může platit daně. Na každého občana tak připadá nejméně 800 Kč za rok na kompenzaci slev. To je minimální částka, pravděpodobně to bude o dost víc, přece jen ne každý v produktivním věku pracuje a platí daně, minimálně ve věkové skupině 15 - 26 je velký podíl studentů.
- Zároveň České dráhy této části obyvatelstva, která platí daně, často zdraží jízdné na vlacích, kromě státní kompenzace si tak za poskytnutí slevy vyberou kompenzaci i přímo ze soukromých peněženek.
- Sice byla ponechána nabídka levnějších jízdenek i pro běžné cestující, ale České dráhy také výrazně omezily, kdy můžete jet, takže ano v sedm večer se stále svezete levně.
- Nemusím snad ani dodávat, že vlakový spoj v sedm večer je téměř nevyužitelný někým, kdo vlakem dojíždí do práce.
- Pro levnější jízdenku si také studenti ani důchodci nemusí vybírat spoj (což byla původní myšlenka poskytování slevy), ale naopak si musí vybírat ti z nás, kteří platí plnou cenu z vlastní peněženky a chtějí jezdit levněji.
Tak nějak došlo k situaci, kdy si stát vezme moje peníze z daní (800 za rok), ČD si vezmou další peníze na jízdence (odhadem nejspíš více než 5 000 za rok) a já pak jedu do práce vlakem, ve kterém si často ani nesednu.
Abych ale Českým drahám nekřivdila, tak já si pořád můžu jezdit za staré levnější ceny. Jen tedy musím do Brna jet vlakem v 17:24 a směrem domů musím stihnout vlak v 19:27 z Brna. Jak vidíte ideální konstelace pro pravidelné dojíždění do práce.