Před třemi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.
První vozy začal Volkswagen v Česku zvát do servisů v květnu 2016, Škoda pak zhruba o měsíc později. Úprava většinou spočívala v přehrání softwaru řídící jednotky.
\"K 31. srpnu bylo v rámci akce na vznětové motory EA 189 zpracováno již 60 procent z 63.000 dotčených vozidel značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen Užitkové vozy. Osloveni byli všichni vlastníci. Další vozy průběžně přibývají v rámci běžných prohlídek a dalších návštěv servisů,\" řekl ČTK mediální zástupce importéra Jan Klíma.
Škoda zatím provedla servisní úpravu u více než 64 procent z celkového počtu 94.000 vozů značky. \"Dobrovolná servisní akce stále probíhá a není nijak časově omezena. Jako výrobce doporučujeme všem majitelům provedení úprav. Cílem vývoje technických opatření bylo, aby po jejich implementaci zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny. To opakovaně potvrdily příslušné homologační autority v jednotlivých zemích, tak i nezávislé odborné testy,\" doplnil mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Například u motorizací 2,0 TDI, které koncern svolával jako první, absolvovalo servisní akci kolem 90 procent aut.
Někteří majitelé dieselů se začali sdružovat k podání žalob na koncern VW kvůli odškodnění. V současnosti chce v tuzemsku Volkswagen žalovat několik tisíc lidí.
Emisní skandál VW spustil sérii odhalení i u dalších automobilek, které mohly homologační měření emisí rovněž obcházet. Evropská komise (EK) dnes oznámila, že zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda automobilky BWM, Daimler a Volkswagen v rozporu s pravidly Evropské unie neuzavřely tajné dohody, jejichž cílem bylo nekonkurovat si při vývoji a zavádění technologií pro čisté emise u benzinových a naftových osobních aut. Výsledkem takové dohody mohlo být, že spotřebitelům byla odepřena možnost koupit si méně znečišťující auta, přestože tuto technologii měli výrobci k dispozici.
jsa rot