Stavba 92 km dlouhé dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem trvala více než 32 let. Sesuv zavalil v červnu 2013 rozestavěný úsek dálnice v délce asi 200 metrů a poškodil nedalekou železniční trať. Geolog Václav Cílek dříve uvedl, že na posledním zprovozněném úseku hrozí pravděpodobně další sesuvy.
Dálnice se řidičům otevřela na konci roku 2016, dělníci pak začali svah zabezpečovat a provoz byl v daném místě pouze jedním pruhem. Vystavěna byla podzemní kamenná zeď, která má za úkol odvádět spodní vodu pod mostní konstrukci, stavaři kotvili opěrné zdi a umístili na 120 pilotů, které navzájem provázali. Před rokem se dálnice otevřela v plné šíři.
Vysokotlaká injektáž pryskyřicovými materiály je poslední krok ke stabilizaci území. \"V tuhle chvíli nemáme za cíl nějaký konkrétní stabilizační definitivní efekt. Testujeme, jak se podloží v hloubce 21 a 24 metrů v klíčových místech založení stavby bude chovat,\" řekl ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Cílem prací je dát mostní konstrukci zhruba stoletou technickou životnost.
Dělníci napumpují pod estakádu několik desítek litrů pryskyřičné směsi. Pilotní injektáže mají ukázat, jak se bude materiál chovat. \"Zkoušíme, jakým způsobem bude odpovídat prostředí, které budeme penetrovat, a jaké budou odezvy stavby a okolí,\" uvedl Rýdl. Odezvu na injektáž zachycuje více než 100 měřících bodů. \"Odezva na injektáž je odhadována v horizontu dvou až tří hodin. Vše sledujeme on-line, neustále máme zpětnou vazbu, jakým způsobem stavba reaguje,\" uvedl Rýdl. V případě nutnosti podle něj lze výrazněji omezit nebo i zastavit provoz na dálnici. \"K tomu nedojde, ale jsme připraveni na všechny alternativy,\" zdůraznil mluvčí.
Na přelomu září a října se sejdou experti a rozhodnou, zda a v jakém intenzitě se injektáž případně realizuje. Na dnes a středu jsou připraveny čtyři pilotní injektáže, po tuto dobu je provoz na dálnici ve směru na Německo sveden do jednoho pruhu.