Obchodní řetězce se staly téměř nenahraditelnou součástí našeho života, kde nakoupíme jídlo, drogérii, oblečení, elektroniku i hračky. Jejich slevy lákají davy lidí a sámošky zůstávají zet prázdnotou či jsou nahrazeny řetězci a večerkami.
Koronavirová krize znamenala přeliv lidí do online prostředí, ale obchodní řetězce nakonec zažily hospodářsky úspěšné období.
- Kdo vlastní naše obchodní řetězce?
- Jaké měly obchodní řetězce tržby?
- Silný český obchodní řetězec v nedohlednu?
- Online nákup potravin zažívá rozmach
- Jsem v drogérii, potravinách, elektru či textilu?
Také ty nejšťastnější chvilky prožíváte v obchodě?
Zdroj: Shutterstock
Kdo jsou vlastníci obchodních řetězců?
Vlastníci našich obchodních řetězců pocházejí většinou z Německa či Nizozemí. Přestože se většině obchodních řetězců v České republice daří, tak v minulosti bylo ve ztrátě například britské Tesco.
Vlastníci obchodních řetězců
Název společnosti | Vlastník | Národnost vlastníka |
---|---|---|
Albert | Ahold | Nizozemí |
Billa | Rewe Group | Německo |
Penny Market | Rewe Group | Německo |
Globus | Globus Hypermarket Holding | Německo |
Kaufland | Schwarz Gruppe | Německo |
Lidl | Schwarz Gruppe | Německo |
Makro | Metro AG | Česká republika/Německo/Nizozemí |
Tesco | Tesco | Velká Británie |
Zdroje: Webové stránky jednotlivých společností a jejich výroční zprávy
Velké obchodní řetězce mají své mateřské společnosti v zahraničí, nicméně i zde lze najít českou stopu. Společnost Metro AG je ze 40 % vlastněna českými miliardáři Danielem Křetinským a Patrikem Tkáčem, a to prostřednictvím společnosti EP Global Commerce (EPGC).
Jinak se čeští obchodníci zaměřují spíše na menší prodejny, český prapor drží maloochodní sítě Hruška či Enapo.
Obchodní řetězce s českými vlastníky
Název společnosti | Vlastník | Národnost vlastníka |
---|---|---|
Enapo | Radek Horák - 90 % Martina Fuksová - 10 % |
Česká republika |
Hruška | Pavel Hruzík - 40 % Jana Škrabalová - 30 % Jarmila Plevová - 30 % |
Česká republika |
Čtěte také další články ze seriálu "Kdo vlastní?":
Tržby a zisky obchodních řetězců v roce 2020
Poslední léta znamenaly pro české obchodní řetězce dobré časy a ani pandemie koronaviru je příliš neochromila, protože i přes omezující podmínky měly obchodní řetězce stále otevřeno, což se o dalších obchodech říci nedá.
Tržby zisky obchodních řetězců v roce 2020
Název společnosti | Tržby | Zisk po zdanění |
---|---|---|
Albert (Ahold) | 55,83 mld. Kč | 95,95 mil. Kč |
Billa | 29,8 mld. Kč | 505,7 mil. Kč |
Globus* | 24,38 mld. Kč | 400,31 mil. Kč |
Kaufland** | 59,33 mld. Kč | 2 105,75 mil. Kč |
Lidl** | 64,39 mld. Kč | 5 774,86 mil. Kč |
Makro*** | 28,82 mld. Kč | 293,51 mil. Kč |
Penny Market | 38,97 mld. Kč | 676,39 mil. Kč |
Tesco**** | 44,01 mld. Kč | 513 mil. Kč |
Celkem | 345,53 mld. Kč | 10 365,74 mil.Kč |
Zdroje: Webové stránky jednotlivých společností a obchodní rejstřík
* Údaje za období od 1. července 2019 do 30. června 2020
** Údaje za období od 1. března 2019 do 29. února 2020
*** Údaje za období od 1. října 2018 do 30. září 2019
**** Údaje za období od 1. března 2019 do 29. února 2020
Kaufland byl v roce 2018 jednička na českém trhu, když vykázal tržby v hodnotě přes 57 miliard korun (zisk činil necelé 2 miliardy korun), nicméně v sezóně 2018/2019 ho vystřídal Lidl, když utržil 64,39 miliardy korun. Kaufland to ovšem příliš mrzet nemusí, protože oba spadají pod Schwarz Gruppe. Schwarz Gruppe dlouhodobě posiluje svoji pozici na trhu a v rámci segmentu velkých obchodních řetězců již více než třetinový tržní podíl.
Dvoji Kaufland a Lidl doplňuje ještě Albert, který ovšem ani zdaleka nedosahuje zisku Kafulandu a Lidlu, naopak Albert dosáhl nejnižšího zisku ze všech velkých obchodních řetězců, což není přiliš při obratu přesahující 55 miliard korun.
Společnost Albert loni investoval do renovací i otevření nových prodejen, robotizace a digitalizace, a to v obchodech, zázemí i logistice. „Provozní zisk ovlivnil zejména růst mzdových nákladů,“ kokmentoval situaci mluvčí sítě Albert Jiří Mareček pro ČTK.
Tradičně nejvyššího zisku dosáhl Lidl s 5,77 miliardou korun a jedná se zdaleko o nejziskovější obchodní řetězec. Druhý skončil Kaufland, který dosáhl zisku ve výši 2,1 miliard korun.
Silný český obchodní řetězec v nedohlednu?
V minulosti se spekulovalo, že na kolbiště obchodních řetězců vstoupí i společnosti vlastněné fondem premiéra, ale zatím to vypadá, že žádný český podnikatel si netroufá vstoupit na tento trh.
Jak často nakupujete v obchodních řetězcích?
DenněDěkujeme za Váš hlas.
Online nákup potravin zažívá rozmach
Situace ohledně koronaviru online eshopům, kterým se násobně zvyšovaly tržby. Například Rohlík.cz měl v roce 2020 tržby ve výši 7,8 miliard korun, což je roční nárůst o více než 100 %.
Jsem v drogérii, potravinách, elektru či textilu? Aneb rozdíly se smývají
Dlouhodobým trendem je mazání rozdílů mezi nabídkou potravinových, drogistických, textilních i dalších typů obchodů a dá se říci, že "všichni nabízí všechno". V drogérii si můžete nakoupit potraviny, v kavárně oblečení apod.
Obchodním řetězcům se v ČR daří a i přes různé aféry (nedodržování hygieny či dvojí kvality potravin) se jim pravděpodobně bude dařit i nadále. Můžeme ovšem čekat nárůst nákupů potravin online až před domovní dveře, protože si Češi u jiných segmentů spotřebního zboží tento styl nákupu velmi oblíbili a rok od roku rostou obraty eshopů, kterým nahrála i situace kolem koronaviru, kde mnoho Čechů zbouralo své stereotypy a naplno se vrhlo do online nákupů, jejichž obrat se zvýšil až ke 200 miliardám korun. Naopak tradiční malé vesnické prodejny zřizované malými živnostníky zažívají krušné období a jsou nahrazovány vietnamskými prodejnami či řetězci.