Obchodní řetězce se staly téměř nenahraditelnou součástí našeho života, kde nakoupíme jídlo, drogérii, oblečení, elektroniku i hračky. Jejich slevy lákají davy lidí a sámošky zůstávají zet prázdnotou či jsou nahrazeny řetězci a večerkami.
Koronavirová krize znamenala přeliv lidí do online prostředí, ale obchodní řetězce nakonec zažily hospodářsky úspěšné období.
- Kdo vlastní naše obchodní řetězce?
- Jaké měly obchodní řetězce tržby?
- Silný český obchodní řetězec v nedohlednu?
- Online nákup potravin zažívá rozmach
- Jsem v drogérii, potravinách, elektru či textilu?
Také ty nejšťastnější chvilky prožíváte v obchodě?
Zdroj: Shutterstock
Kdo jsou vlastníci obchodních řetězců?
Vlastníci našich obchodních řetězců pocházejí většinou z Německa či Nizozemí. Přestože se většině obchodních řetězců v České republice daří, tak v minulosti bylo ve ztrátě například britské Tesco.
Vlastníci obchodních řetězců
Název společnosti | Vlastník | Národnost vlastníka |
---|---|---|
Albert | Ahold | Nizozemí |
Billa | Rewe Group | Německo |
Penny Market | Rewe Group | Německo |
Globus | Globus Hypermarket Holding | Německo |
Kaufland | Schwarz Gruppe | Německo |
Lidl | Schwarz Gruppe | Německo |
Makro | Metro AG | Česká republika/Německo/Nizozemí |
Tesco | Tesco | Velká Británie |
Zdroje: Webové stránky jednotlivých společností a jejich výroční zprávy
Velké obchodní řetězce mají své mateřské společnosti v zahraničí, nicméně i zde lze najít českou stopu. Společnost Metro AG je ze 40 % vlastněna českými miliardáři Danielem Křetinským a Patrikem Tkáčem, a to prostřednictvím společnosti EP Global Commerce (EPGC).
Jinak se čeští obchodníci zaměřují spíše na menší prodejny, český prapor drží maloochodní sítě Hruška či Enapo.
Obchodní řetězce s českými vlastníky
Název společnosti | Vlastník | Národnost vlastníka |
---|---|---|
Enapo | Radek Horák - 90 % Martina Fuksová - 10 % |
Česká republika |
Hruška | Pavel Hruzík - 40 % Jana Škrabalová - 30 % Jarmila Plevová - 30 % |
Česká republika |
Čtěte také další články ze seriálu "Kdo vlastní?":
Tržby a zisky obchodních řetězců v roce 2020
Poslední léta znamenaly pro české obchodní řetězce dobré časy a ani pandemie koronaviru je příliš neochromila, protože i přes omezující podmínky měly obchodní řetězce stále otevřeno, což se o dalších obchodech říci nedá.
Tržby zisky obchodních řetězců v roce 2020
Název společnosti | Tržby | Zisk po zdanění |
---|---|---|
Albert (Ahold) | 55,83 mld. Kč | 95,95 mil. Kč |
Billa | 29,8 mld. Kč | 505,7 mil. Kč |
Globus* | 24,38 mld. Kč | 400,31 mil. Kč |
Kaufland** | 59,33 mld. Kč | 2 105,75 mil. Kč |
Lidl** | 64,39 mld. Kč | 5 774,86 mil. Kč |
Makro*** | 28,82 mld. Kč | 293,51 mil. Kč |
Penny Market | 38,97 mld. Kč | 676,39 mil. Kč |
Tesco**** | 44,01 mld. Kč | 513 mil. Kč |
Celkem | 345,53 mld. Kč | 10 365,74 mil.Kč |
Zdroje: Webové stránky jednotlivých společností a obchodní rejstřík
* Údaje za období od 1. července 2019 do 30. června 2020
** Údaje za období od 1. března 2019 do 29. února 2020
*** Údaje za období od 1. října 2018 do 30. září 2019
**** Údaje za období od 1. března 2019 do 29. února 2020
Kaufland byl v roce 2018 jednička na českém trhu, když vykázal tržby v hodnotě přes 57 miliard korun (zisk činil necelé 2 miliardy korun), nicméně v sezóně 2018/2019 ho vystřídal Lidl, když utržil 64,39 miliardy korun. Kaufland to ovšem příliš mrzet nemusí, protože oba spadají pod Schwarz Gruppe. Schwarz Gruppe dlouhodobě posiluje svoji pozici na trhu a v rámci segmentu velkých obchodních řetězců již více než třetinový tržní podíl.
Dvoji Kaufland a Lidl doplňuje ještě Albert, který ovšem ani zdaleka nedosahuje zisku Kafulandu a Lidlu, naopak Albert dosáhl nejnižšího zisku ze všech velkých obchodních řetězců, což není přiliš při obratu přesahující 55 miliard korun.
Společnost Albert loni investoval do renovací i otevření nových prodejen, robotizace a digitalizace, a to v obchodech, zázemí i logistice. „Provozní zisk ovlivnil zejména růst mzdových nákladů,“ kokmentoval situaci mluvčí sítě Albert Jiří Mareček pro ČTK.
Tradičně nejvyššího zisku dosáhl Lidl s 5,77 miliardou korun a jedná se zdaleko o nejziskovější obchodní řetězec. Druhý skončil Kaufland, který dosáhl zisku ve výši 2,1 miliard korun.
Silný český obchodní řetězec v nedohlednu?
V minulosti se spekulovalo, že na kolbiště obchodních řetězců vstoupí i společnosti vlastněné fondem premiéra, ale zatím to vypadá, že žádný český podnikatel si netroufá vstoupit na tento trh.
Online nákup potravin zažívá rozmach
Situace ohledně koronaviru online eshopům, kterým se násobně zvyšovaly tržby. Například Rohlík.cz měl v roce 2020 tržby ve výši 7,8 miliard korun, což je roční nárůst o více než 100 %.
Jsem v drogérii, potravinách, elektru či textilu? Aneb rozdíly se smývají
Dlouhodobým trendem je mazání rozdílů mezi nabídkou potravinových, drogistických, textilních i dalších typů obchodů a dá se říci, že "všichni nabízí všechno". V drogérii si můžete nakoupit potraviny, v kavárně oblečení apod.
Obchodním řetězcům se v ČR daří a i přes různé aféry (nedodržování hygieny či dvojí kvality potravin) se jim pravděpodobně bude dařit i nadále. Můžeme ovšem čekat nárůst nákupů potravin online až před domovní dveře, protože si Češi u jiných segmentů spotřebního zboží tento styl nákupu velmi oblíbili a rok od roku rostou obraty eshopů, kterým nahrála i situace kolem koronaviru, kde mnoho Čechů zbouralo své stereotypy a naplno se vrhlo do online nákupů, jejichž obrat se zvýšil až ke 200 miliardám korun. Naopak tradiční malé vesnické prodejny zřizované malými živnostníky zažívají krušné období a jsou nahrazovány vietnamskými prodejnami či řetězci.