Nárůst cen energií je patrný na burzách i v ceníkách dodavatelů. Řada energetických společností zdražila už v první polovině roku, další se nyní přidávají. „Hlavní vlna zdražování teprve nastane. Vzhledem k vývoji na velkoobchodním trhu je vyloučené, aby obchodníci nereagovali,“ konstatuje analytik Jiří Gavor ze společnosti ENA.
Důvodů, proč elektřina zdražuje je hned několik. „Rostou ceny vstupních surovin, například černého uhlí. Zvyšuje se cena emisních povolenek. Zároveň je hlad po elektřině, protože ekonomice se daří. To vše se projevuje na růstu ceny elektřiny na burze,“ vysvětluje Petr Holubec z Pražské energetiky.
Dodavatelům se zdražovat nechtělo
Cena elektřiny roste už dva roky. Prvním impulsem pro pohyb na trhu byla nejistota v souvislosti s provozem jaderných elektráren v Německu a ve Francii. Až nyní ovšem obchodníci přistoupili ke zdražení.
Energetický zákon totiž chrání spotřebitele, a pokud dodavatel zdraží, lidé mohou smlouvu vypovědět hned – nemusí čekat, až vyprší lhůta, na níž si odběr elektřiny sjednali. Toho se dodavatelé bojí, protože mohou přijít o zákazníky. Zároveň zdražování elektrického proudu podporuje další nešvar na trhu – podomní prodej a nekalé obchodní praktiky.
(foto: Shutterstock)
Zdražení jako argument obchodníků
Varování ke spotřebitelům směřoval koncem září Energetický regulační úřad, který na svých stránkách uvedl, že růst cen přeje podomním prodejcům, telefonickému prodeji nebo třeba aukcím energií. Podle regulátora jde o formy prodeje, které typicky patří mezi nejrizikovější způsoby uzavírání smluv v energetice.
Prodejci využívají snadné lákadlo – snaží se domácnost motivovat k tomu, aby našla levnějšího dodavatele. Přechod přitom může být velmi rychlý, a to díky zákonu, jenž umožňuje v průběhu několika dnů odstoupit od smlouvy. Tato výhoda v sobě skrývá i riziko.
„To, co má spotřebitele chránit, se může snadno otočit proti němu. Řada prodejců spotřebitele tlačí k rychlé změně dodavatele, která nemusí dopadnout podle očekávání,“ varuje Miroslav Rottner z Energetického regulačního úřadu.
Dodavatel musí dát změny vědět
Pokud se dodavatel rozhodne zdražit nebo změnit obchodní podmínky, musí o tom zákazníka informovat. Oznámení musí být ze zákona adresné a konkrétní. Společnost musí odběrateli zaslat například dopis, e-mail nebo SMS zprávu. O změnách musí dát vědět minimálně třicet dnů předem.
Spotřebitel potom může nejpozději deset dní před nabytím účinnosti změn od smlouvy odstoupit. Dodavatel, který by chtěl nové ceny zatajit a neoznámil je podle pravidel, bude potrestán tím, že lidé mohou od smlouvy odstoupit ještě tři měsíce poté, kdy změny začnou platit.
Vybírat dodavatele s rozmyslem
Pohyb cen na trhu může být nepříjemný, zároveň ale přináší možnost zbavit se nevýhodné smlouvy, která je sjednaná na několik let. Nového dodavatele je ovšem třeba vybírat vždy po zralé úvaze – podpisy dokumentů mezi dveřmi totiž mohou být krokem z bláta do louže.
„Pokud se na dodávkách energie rozhodnete ušetřit volbou nového dodavatele, postupujte s rozmyslem,“ dodává Miroslav Rottner. Základem je zorientovat se v ceníku nového dodavatele, spočítat si úsporu a pročíst si obchodní podmínky i smlouvy.