Od září platí nová metodika měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), která se týká všech nově registrovaných vozidel od letošního 1. září. Nové vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i v běžném provozu. Součástí testu je jízda, která více odpovídá reálnému provozu, jede se vyšší rychlostí a na delší vzdálenost. Přechod na nové emisní normy se podle SDA projevil již v září, kdy prodeje automobilů klesly o 28,1 procenta na 14.532.
Podle tajemníka SDA Josefa Pokorného jsou nové emisní normy, které zavedla EU, příliš ambiciózní a výrobci neměli dostatek času na přípravu. \"Technicky to zvládnout nešlo,\" řekl. Odmítl, že by automobilky nebyly na nové normy připravené, problém podle něj byl především s nedostatečnými kapacitami skladů a ve výrobě, což se projevilo zejména u menších automobilek.
Podle Drába zpomalí výrobu a prodej nových aut i další faktory, jako například nízká nezaměstnanost v ČR. Automobilky kvůli tomu musí podle něj řešit problémy s nedostatkem kvalifikované pracovní síly, což má dopad na rychlost a efektivitu výroby.
Během devíti měsíců letošního roku se v Česku prodalo 207.784 nových osobních automobilů, což je meziročně o 1,1 procenta více.