Premiér Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska píše, že návrh předložený Evropskou komisí loni v listopadu je potřeba posuzovat z několika úhlů, neboť má široké dopady. Jednou z perspektiv jsou podle nich klimatické cíle EU a zlepšování ovzduší v členských zemích, další je konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a třetí pak \"socioekonomické perspektivy občanů v jejich roli zaměstnanců a spotřebitelů\".
Rakousko jako nynější předsednická země řídí diskuse členských států EU o návrzích komise. O věci budou jednat ministři životního prostředí příští úterý v Lucemburku. Až země domluví přijatelný kompromis, jedná jejich jménem o finální podobě pravidel s europarlamentem. Dopis pěti premiérů má ČTK k dispozici.
Přechod k nízkouhlíkové ekonomice musí být podle názorů předsedů vlád středoevropských zemí evoluční a postupný a zároveň by měl odrážet kupní sílu populace napříč Evropou.
Pokud budou nízkoemisní auta pro občany některých zemí nedostupná, bude výsledkem zvýšený dovoz použitých vozidel ze zemí s vyšší kupní silou. \"Přechod k čisté mobilitě nesmí vytvořit nové dělicí linie napříč unií ani neproporčním způsobem ovlivnit socioekonomické sbližování,\" varují premiéři.
Stávající stav jednání o návrhu mezi členskými zeměmi prý u států V4 a Bulharska vyvolává znepokojení, že ambice snižování emisí jsou na \"nerealistické úrovni\". Předsedové vlád připomínají, že předpoklady komise samotné ukazují, že její původní návrh správným způsobem vyvažuje perspektivy automobilového průmyslu i ochrany životního prostředí.