V minulé části jsme se podívali na termíny dokončení oprav dálnic D1, D2 a dalších důležitých dopravních tepen České republiky. Dnes se zaměříme na dostavbu a opravy těchto komunikací:
Také jste již uvízli v české dálniční síti na několik hodin?
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD)
Pražský okruh D0
Pražský okruh je jedna z nejdůležitějších staveb České republiky a jeho dokončení má ulehčit pražské dopravě a zrychlit objíždění Prahy. Pražský okruh se potýká snad se všemi problémy, s kterými se může stavba silnic potkat: nechuť městských částí, spory o pozemky, prakticky neexistující zásady územního rozvoje, spory o nejlepší řešení trasy i rozpory s ochranou životního prostředí. Zatím to vypadá, že nejbližší termín dostavby Pražského okruhu bude v roce 2029.
Přehled jednotlivých tras, jejich délky a předpokládané termíny jejich dokončení
Trasa | Délka | Odhad dokončení | Fáze |
---|---|---|---|
Běchovice - D1 | 12,6 km | 2025 | Kladné vyjádření EIA |
Ruzyně - Suchdol | 9,4 km | 2028 | Zpracovávání studie o vedení trasy |
Suchdol - Březiněves | 6,7 km | 2028 | Zpracovávání studie o vedení trasy |
Březiněves - Satalice | 13,2 km | 2029 | Jednání s obcemi o trase |
Zdroj: ŘSD, ČTK
V komunálních volbách byli zvoleni starostové, kteří vystupují proti plánovaným trasám Pražského okruhu. Například obce na trase Březiněves - Satalice chtějí vést trasu tunelem, naopak ŘSD chce Pražský okruh pouze zahloubit do terénu. S takovými problémy se zdá být dokončení v roce 2029 utopistickým termínem.
Dálnice D6
Z dálnice D6 jsou nyní v provozu celkem 3 úseky, které spojuje rychlostní silnice. Dálnice D6 má spojit Prahu s Karlovými Vary, Chebem a německými hranicemi. Zahájení dostavby dalších úseků se plánuje na rok 2020 a s dokončením prací se počítá na rok 2027.
Ministr dopravy Daniel Ťok (ANO) dokončení dálnice D6 komentuje následovně: „Musíte si uvědomit, že s tou dálnicí dlouho nikdo nic nedělal. My jsme zahájili v minulém roce a na začátku tohoto roku tři úseky dálnice, které se reálně staví, ale to opravdu nejde ze dne na den. Já si dokonce myslím, že rok 2026 je rokem, který je napjatým. Jestli to stihneme, já budu velmi rád."
Čtěte také:
Kolik zaplatíte za dálniční známky v Evropě?
Kdy nemusíte platit pokutu za jízdu bez dálniční známky?
Dálnice D7
Další rozestavěná dálnice D7 má spojit Prahu s Chomutovem, nicméně její dokončení je odhadováno na rok 2024. D7 má být propojena s dálnicí D8, ale zatím se jedná o hudbu budoucnosti, protože jsou zatím vykupovány pozemky.
Víte, že se v ČR na dálničních známkách a mýtu vybere přes 10 miliard korun?
Dálnice D8: zavalena chráněným územím
Dálnice D8 vede z Prahy přes Lovosice a Ústí nad Labem až ke státní hranici s Německem, kde se napojuje na německou dálnici A17, která vede do Drážďan. Poslední úsek dálnice byl dokončen v roce 2016. Opravy na D8 u Prahy probíhaly od jara 2018 a nyní by měly být všechny opravy hotovy do 16. listopadu.
Dálnice D8 se nejvíce "proslavila" tím, že i přes nestabilní geologické podloží byla vybudována pod svahem, který se následně na ní sesunul a prakticky pohřbil část trasy za více než 16 miliard korun. Škoda vzniklá sesuvem svahu překročila 1 miliardu korun a na dlouhé měsíce zabrzdila výstavbu. Stát žaloval nedaleký lom, nicméně soudní posudek není pro stát příznivý. Kvůli nestabilnímu podloží může mít v budoucnu problémy i nedaleký most. O to, že se jedná o jednu z nejhorších řešení výstavby dálnice přes České středohoří, neúspěšně upozorňovaly geologové z Akademie věd ČR i Českého geologického ústavu. Zástupci ŘSD z neznámého důvodu preferovali tuto trasu. Navíc se zdá, že sesuvu se dalo lepším odvodněním zabránit a stavební společnosti i ŘSD riziko sesuvu podcenili.
Dálnice D10
Dálnice D10 spojuje Prahu s Mladou Boleslaví a Turnovem. D10 je dlouhá 71 kilometrů a je plně dostavěna. Dálnice D10 se u Brandýsa opravuje již od března a další 3 úseky se rovněž opravují. Všechny opravy by měly být hotovy do 1. listopadu.
Dálnice D11
Dálnice D11 je také ve fáze rozestavěnosti, úsek mezi Hradcem Králové a Předměřicemi se začal stavět 2. října a úsek mezi Hradcem Králové a Jaroměří by měl být dokončen do roku 2021.
Dostavění dálnice (úseky Jaroměř - Trutnov a Trutnov až státní hranice s Polskem) se plánuje na rok 2024.
Seznam dálnic a jejich plánovaných termínů dostaveb
Dálnice | Trasa | Celková délka v km | V provozu v km | Dostavuje se km | Zbývá dostavět km | Plánované dokončení |
---|---|---|---|---|---|---|
D0 | Pražský okruh | 85 | 40 | 0 | 42 | 2029 |
D1 | Praha - Jihlava - Brno - Ostrava - Polsko | 376 | 352 | 14 | 10 | 2023 |
D2 | Brno - Břeclav - Bratislava | 61 | 61 | 0 | 0 | Hotová (1980) |
D3 | Praha - České Budějovice - Rakousko | 172 | 51 | 19 | 102 | 2028 |
D4 | Praha - Příbram - Háje | 84 | 43 | 0 | 41 | 2022 |
D5 | Praha - Beroun - Plzeň - Německo | 151 | 151 | 0 | 0 | Hotová (2006) |
D6 | Praha - Karlovy Vary - Cheb - Německo | 167 | 76 | 15 | 76 | 2027 |
D7 | Praha - Louny - Chomutov | 79 | 46 | 0 | 36 | 2024 |
D8 | Praha - Ústí nad Labem - Německo | 94 | 94 | 0 | 0 | Hotová (2016) |
D10 | Praha - Mladá Boleslav - Turnov | 71 | 71 | 0 | 0 | Hotová (2011) |
D11 | Praha - Hradec Králové - Polsko | 155 | 91 | 23 | 43 | 2024 |
D35 | Úlibice - Hradec Králové - Olomouc - Slovensko | 210 | 63 | 0 | 147 | 2029 |
D43 | Brno - Kuřim - Moravská Třebová | 78 | 0 | 0 | 78 | 2035 |
D46 | Vyškov - Prostějov - Olomouc | 38 | 0 | 0 | 38 | Hotová (1992) |
D48 | Bělotín- Nový Jičín - Český Těšín | 75 | 32 | 12 | 31 | 2023 |
D49 | Hulín - Zlín - Vizovice - Střelná - Slovensko | 69 | 0 | 17 | 52 | ??? |
D52 | Brno - Pohořelice - Mikulov - Rakousko | 53 | 17 | 0 | 36 | 2027 |
D55 | Olomouc - Přerov - Hodonín - Břeclav | 101 | 16 | 0 | 85 | ??? |
D56 | Ostrava - Frýdek-Místek | 13 | 12 | 1 | 0 | 2022 |
Zdroje: ČTK, Ministerstvo dopravy, ŘSD
Příště se podíváme na zbývající dálnice D35 až D56, dozvíte se také, kolik činí rozpočet ministerstva dopravy a jak to vypadá se zvlněnou dálnicí u Ostravy.