I když se zdá, že v současné době se zejména v Praze prodá všechno, není to úplně pravda. Cenu vašeho bytu může výrazně zvýšit právě příprava bytu na prodej a jeho profesionální prezentace na realitním trhu, čili zejména na inzertních serverech. Určitě to znáte sami, při prohlížení inzerátu vám spíše padne do oka ten, ve kterém byste chtěli bydlet hned.
Možná pomůže příklad z rodinné komunikace: kolikrát jste slyšeli, jak vaše žena říká, že se do něčeho doslova zamilovala? Nemusí to být jenom nový kabát, ale i byt. Chápete? Emoce jsou do značné míry součástí rozhodování. Perfektní home staging, díky kterému bude byt vypadat lépe než z katalogu Ikea, šanci na emocionální vzplanutí výrazně zvyšuje. Vázička na stole pak bude důležitější než stav rozvodů vody a elektriky.
Co je to home staging?
Zjednodušeně řečeno: jde o to, udělat z vašeho bytu, byť i jen díky fotografiím - prostor, který bude působit moderně a atraktivně. Neznamená to, že do bytu, ve kterém je rezavá koupelna a trubky od topení vedou přes celý obývák, hned postavíte legendární křeslo Egg od Arneho Jacobsena. Ale určitě pomůže, když místo divokých maleb natřete stěny na bílo, vystěhujete levný a neladící nábytek, pořídíte trendy přehoz na postel, hezké polštářky, koberec a třeba designový lustr.
Díky dobrým fotkám dokonale upraveného bytu přitáhnete více zájemců, takže zvýšíte šanci, že o byt bude mít zájem i někdo, komu třeba ne zcela vyhovuje dispozice nebo lokalita. Tím si ušetříte energii, kterou byste museli věnovat do shánění zájemců zejména v místech, kde se o byty zájemci tolik nepřetahují. Stejně tak se home staging vyplatí i u pronájmu.
Z mojí zkušenosti se byty, kde majitel od začátku spolupracoval s odborníky v oblasti home stagingu a profesionálním fotografem prodaly až od dvacet procent dráž a také rychleji. I když se zdá, že připravit byt na prodej jde proti logice, přece: když ho prodávám, tak už na něm nic dělat nebudu, není to pravda.
Pravidlo číslo jedna zní: byt zabydlený cizí osobou nikoho neláká. Proto je třeba byt prodávat teprve tehdy, když je prázdný. Za druhé: opravdu se vyplatí dát byt do nejlepšího pořádku, vymalovat a podobně. Pokud do toho opravdu odmítáte investovat, tak byste měli alespoň dokonale uklidit. V každém případě doporučuji pozvat odborníka na home staging a profesionálního fotografa.
Pastelové stěny neprodávají
Podívejte se na příklad z mé nedávné zkušenosti. Byt jsem přebíral v tomto stavu. Klasické pastelové barvy na stěnách, povlečení z tržnice, nejlevnější lampa z Ikea a do toho depresivní obraz na stěně. Nemovitost prostě hlásila každému zájemci, že potřebuje rekonstrukci.
Home staging, jehož cílem bylo prodat byt s nálepkou - nový, po rekonstrukci, nastěhujte se hned a bez starostí, znamenal nově vymalovat, pečlivě vybrat barvy, dekorace a trendy koberec. Nakonec i levná lampa z Ikea mohla zůstat, byt prostě najednou působí úplně jinak a zcela dokonale.
Home staging zvýšil cenu o půl milionu
Dalším příkladem může být nedávný prodej dvou bytů v jednom činžovním domě. Oba měly stejnou dispozici, stejnou podlahovou plochu. Jeden měl oba pokoje orientované na jih, do tichého vnitrobloku se vzrostlými stromy. Druhý měl jeden pokoj do vnitrobloku, druhý na severní stranu, s okny na hlučné nádraží. Už se vám zdá jeden z nich sympatičtější? Ten první, s lepší orientací pokojů, byl dokonce po zdařilé rekonstrukci. Druhý byl také po rekonstrukci, ale v nižším standardu. Byt číslo 1 se přesto prodával dva měsíce a majitelka musela pro malý zájem snížit cenu. Byt číslo 2 se prodal o půl milionu dráž a za jeden týden!
Jak je to možné? Už jistě tušíte, že prodej druhého bytu jsem měl na starosti já a zajistil jsem home staging špičkové úrovně a profesionální fotky. Stálo to pravda sto tisíc, ale cena bytu se tím zvýšila o půl milionu a prodal se za týden, místo dvou měsíců.
Realitka? Jedině profesionální servis, jinak raději ne
Starost o profesionální prezentaci bytu také můžete nechat na realitní kanceláři, které to nabízejí v rámci běžného servisu. Je to samozřejmě možnost, ale podle mé zkušenosti dělají realitní kanceláře home staging na nízké úrovni jen za pár tisíc a to není dostačující. Smysl to má jen tehdy, když její služby budou opravdu profesionální, což si můžete ověřit v prezentaci na webu.
Možná vám realitní kancelář také nabídne video prezentaci vašeho objektu. Ano, je to dobrý nápad, ale jen pokud je prezentace opravdu špičková, vystupuje v ní člověk, který představí nejen objekt, ale i jeho okolí. Zapomeňte ale na videa natočená na mobil a doplněná hudbou z německého porna.
Proto je tak důležité vybrat si agenturu, která se o home staging a další prezentaci vašeho bytu postará opravdu na vyšší úrovni. Vybírejte si ji podle realizací, které najdete na stránkách a podle referencí, nesnažte se najít ty nejlevnější. Nevyplatilo by se vám to.
Cena vždy závisí na velikosti bytu. Základní práce odborníka na home staging na vašem bytě vás vyjde zhruba na deset tisíc korun, pravděpodobně vám nabídne zapůjčení dekorace na profesionální focení. Počítejte s dalšími zhruba 10-20 tisíci korunami. K ceně musíte započítat také náklady na vymalování stěn, případně i lakování dveří. Dalších pět tisíc zaplatíte za profesionální fotky. Věřte tomu, že budou vypadat výrazně lépe, než kdybyste je nafotili nejnovějším iPhonem.
(foto: autor článku)
Čtěte také:
Autor: Pavel Bambásek
Pavel Bambásek je investor a autor webu Bluetrader.cz