V minulé části jsme se podívali na termíny dokončení oprav dálnic D1, D2 a také na dostavby Pražského okruhu a dalších dálnic. Dnešní článek se zabývá těmito komunikacemi:
Staví se přes 100 km dálnice a dalších téměř 788 kilometrů dálnic chybí
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD)
Dálnice D35
Dálnice D35 má spojit severní Čechy s Moravou a měla by ulevit dálnici D1 mezi Brnem a Prahou. Má spojovat Úlibice a Hradec Králové (kde se propojí s dálnicí D11), následuje trasa na Svitavy, Mohelnici, Olomouc a končit má dálnice v Lipníku nad Bečvou. Dálnice D35 má nejdelší úseky k dostavbě (téměř 150 kilometrů) a optimistická varianta jejího dokončení je konec roku 2027.
Příští rok proběhne výstavba části dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem, kdy úsek dlouhý necelých 15 kilometrů postaví Eurovia, protože 2 levnější varianty měly ve zpracování nabídky formální chyby.
Dálnice D43
Dálnice D43 má propojit Brno se severními Čechami. Její trasa má vést z Brna do Moravské Třebové a následně se má napojit na dálnici D35, která bude spojovat Hradec Králové a Olomouc. Nicméně dálnice D43 existuje čistě jen na papíře a zahájení výstavby se plánuje až po roce 2035.
Dálnice D46
Dálnice D46 spojuje Vyškov a Olomouc a je napojena u Vyškova na dálnici D1. Jako jedna z pěti českých dálnic je plně dokončená. Většina zúžení na dálnici D46 bude do konce října odstraněno. Pouze mezi 8,5 a 7,7 kilometrem ve směru Vyškov bude oprava mostu a vozovky probíhat až do 8. prosince.
Čtěte také:
Kolik zaplatíte za dálniční známky v Evropě?
Kdy nemusíte platit pokutu za jízdu bez dálniční známky?
Dálnice D48
Dálnice D48 bude v budoucnu (nejdříve v roce 2023) spojovat Bělotín, Nový Jičín, Frýdek-Místek a Český Těšín, kde se na dálnici D48 napojuje čtyřpruhová silnice I/48 a polská rychlostní silnice S52. Nyní se staví úsek u Příbora, který na rok a půl omezí provoz na tomto úseku, protože provoz bude sveden do jednoho pruhu na každé straně. Úsek u Příbora spadá do trasy Rybí - Rychaltice, která má být dokončena do konce roku 2020. Dokončení obchvatu Frýdku-Místku je plánováno na rok 2022. A poslední část dálnice Bělotín - Rybí se má začít stavět příští rok a dokončená má být v první polovině roku 2023 a touto dostavbou bude dokončená celá dálnice D48.
Dálnice D49
Jedním z největších otazníků je dálnice D49, která má spojit Hulín (u odbočky z dálnice D1) a přes Fryšták a další města se má napojit u Lysé pod Makytou na slovenskou rychlostní silnici R6. Nicméně zatím byla zahájena stavba pouze jednoho úseku mezi Hulínem a Fryštákem, která ovšem byla na více než 10 let pozastavena kvůli řadě soudních sporů (například kvůli ochraně křečka atp.) a znovuzahájení stavby se plánuje na příští rok a odhadované dokončení je cca v roce 2023. Další úseky se plánují stavět až po roce 2020 a dokončení této dálnice je zatím ve hvězdách.
Dálnice D55
Podobně jako D49 je i dálnice D55 z větší části pouze na papíře. D55 má spojovat Olomouc přes Přerov, Uherské Hradiště, Hodonín s Břeclaví. V současné době je v provozu 19 kilometrů z této dálnice a další přibližně 3 kilometry kolem Otrokovic se budují. Dalších 79 kilometrů je ve fázi přípravy, s nejbližším termínem výstavby v roce 2020, ale pravděpodobně se začátek výstavby ještě opozdí, protože nynější trasa dálnice má příliš velké dopady na životní prostředí (v ptačí oblasti Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví), kde Česká společnost ornitologická a sdružení Děti Země požaduje dva zahloubené tunely s celkovou délkou 8,4 kilometrů.
Víte, že se v ČR na dálničních známkách a mýtu vybere přes 10 miliard korun?
Dálnice D56
Dálnice D56 je s plánovanou délkou 13 kilometrů nejkratší českou dálnici a má spojit Ostravu s Frýdkem -Místkem. 12 kilometrů dálnice již bylo postaveno v 80. letech a nyní se staví připojení na dálnici D48 u Frýdku-Místku, které by mělo být hotovo v roce 2022. V současné době je dálnice plně průjezdná.
Seznam dálnic a jejich plánovaných termínů dostaveb
Dálnice | Trasa | Celková délka v km | V provozu v km | Dostavuje se km | Zbývá dostavět km | Plánované dokončení |
---|---|---|---|---|---|---|
D0 | Pražský okruh | 85 | 40 | 0 | 42 | 2029 |
D1 | Praha - Jihlava - Brno - Ostrava - Polsko | 376 | 352 | 14 | 10 | 2023 |
D2 | Brno - Břeclav - Bratislava | 61 | 61 | 0 | 0 | Hotová (1980) |
D3 | Praha - České Budějovice - Rakousko | 172 | 51 | 19 | 102 | 2028 |
D4 | Praha - Příbram - Háje | 84 | 43 | 0 | 41 | 2022 |
D5 | Praha - Beroun - Plzeň - Německo | 151 | 151 | 0 | 0 | Hotová (2006) |
D6 | Praha - Karlovy Vary - Cheb - Německo | 167 | 76 | 15 | 76 | 2027 |
D7 | Praha - Louny - Chomutov | 79 | 46 | 0 | 36 | 2024 |
D8 | Praha - Ústí nad Labem - Německo | 94 | 94 | 0 | 0 | Hotová (2016) |
D10 | Praha - Mladá Boleslav - Turnov | 71 | 71 | 0 | 0 | Hotová (2011) |
D11 | Praha - Hradec Králové - Polsko | 155 | 91 | 23 | 43 | 2024 |
D35 | Úlibice - Hradec Králové - Olomouc - Slovensko | 210 | 63 | 0 | 147 | 2029 |
D43 | Brno - Kuřim - Moravská Třebová | 78 | 0 | 0 | 78 | 2035 |
D46 | Vyškov - Prostějov - Olomouc | 38 | 0 | 0 | 38 | Hotová (1992) |
D48 | Bělotín- Nový Jičín - Český Těšín | 75 | 32 | 12 | 31 | 2023 |
D49 | Hulín - Zlín - Vizovice - Střelná - Slovensko | 69 | 0 | 17 | 52 | ??? |
D52 | Brno - Pohořelice - Mikulov - Rakousko | 53 | 17 | 0 | 36 | 2027 |
D55 | Olomouc - Přerov - Hodonín - Břeclav | 101 | 16 | 0 | 85 | ??? |
D56 | Ostrava - Frýdek-Místek | 13 | 12 | 1 | 0 | 2022 |
Zdroje: ČTK, Ministerstvo dopravy, ŘSD