Kdy budou dokončeny opravy na dálnicích III

30.10.2018 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Shutterstock

Rozpočet ministerstva dopravy činí přibližně 54 miliard korun. Jak je na tom výstavba nových dálnic? Kolik kilometrů zbývá ještě dokončit? 

V minulé části jsme se podívali na termíny dokončení oprav dálnic D1, D2 a také na dostavby Pražského okruhu a dalších dálnic. Dnešní článek se zabývá těmito komunikacemi:

Staví se přes 100 km dálnice a dalších téměř 788 kilometrů dálnic chybí

Dálnice v ČR

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD)

Dálnice D35

Dálnice D35 má spojit severní Čechy s Moravou a měla by ulevit dálnici D1 mezi Brnem a Prahou. Má spojovat Úlibice a Hradec Králové (kde se propojí s dálnicí D11), následuje trasa na Svitavy, Mohelnici, Olomouc a končit má dálnice v Lipníku nad Bečvou. Dálnice D35 má nejdelší úseky k dostavbě (téměř 150 kilometrů) a optimistická varianta jejího dokončení je konec roku 2027.

Příští rok proběhne výstavba části dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem, kdy úsek dlouhý necelých 15 kilometrů postaví Eurovia, protože 2 levnější varianty měly ve zpracování nabídky formální chyby.

 

Dálnice D43

Dálnice D43 má propojit Brno se severními Čechami. Její trasa má vést z Brna do Moravské Třebové a následně se má napojit na dálnici D35, která bude spojovat Hradec Králové a Olomouc. Nicméně dálnice D43 existuje čistě jen na papíře a zahájení výstavby se plánuje až po roce 2035.

Dálnice D46

Dálnice D46 spojuje Vyškov a Olomouc a je napojena u Vyškova na dálnici D1. Jako jedna z pěti českých dálnic je plně dokončená. Většina zúžení na dálnici D46 bude do konce října odstraněno. Pouze mezi 8,5 a 7,7 kilometrem ve směru Vyškov bude oprava mostu a vozovky probíhat až do 8. prosince.


Čtěte také:

Kolik zaplatíte za dálniční známky v Evropě?

Kdy nemusíte platit pokutu za jízdu bez dálniční známky?


Dálnice D48

Dálnice D48 bude v budoucnu (nejdříve v roce 2023) spojovat Bělotín, Nový Jičín, Frýdek-Místek a Český Těšín, kde se na dálnici D48 napojuje čtyřpruhová silnice I/48 a polská rychlostní silnice S52. Nyní se staví úsek u Příbora, který na rok a půl omezí provoz na tomto úseku, protože provoz bude sveden do jednoho pruhu na každé straně. Úsek u Příbora spadá do trasy Rybí - Rychaltice, která má být dokončena do konce roku 2020. Dokončení obchvatu Frýdku-Místku je plánováno na rok 2022. A poslední část dálnice Bělotín - Rybí se má začít stavět příští rok a dokončená má být v první polovině roku 2023 a touto dostavbou bude dokončená celá dálnice D48.

Dálnice D49

Jedním z největších otazníků je dálnice D49, která má spojit Hulín (u odbočky z dálnice D1) a přes Fryšták a další města se má napojit u Lysé pod Makytou na slovenskou rychlostní silnici R6. Nicméně zatím byla zahájena stavba pouze jednoho úseku mezi Hulínem a Fryštákem, která ovšem byla na více než 10 let pozastavena kvůli řadě soudních sporů (například kvůli ochraně křečka atp.) a znovuzahájení stavby se plánuje na příští rok a odhadované dokončení je cca v roce 2023. Další úseky se plánují stavět až po roce 2020 a dokončení této dálnice je zatím ve hvězdách.

Dálnice D55

Podobně jako D49 je i dálnice D55 z větší části pouze na papíře. D55 má spojovat Olomouc přes Přerov, Uherské Hradiště, Hodonín s Břeclaví. V současné době je v provozu 19 kilometrů z této dálnice a další přibližně 3 kilometry kolem Otrokovic se budují. Dalších 79 kilometrů je ve fázi přípravy, s nejbližším termínem výstavby v roce 2020, ale pravděpodobně se začátek výstavby ještě opozdí, protože nynější trasa dálnice má příliš velké dopady na životní prostředí (v ptačí oblasti Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví), kde Česká společnost ornitologická a sdružení Děti Země požaduje dva zahloubené tunely s celkovou délkou 8,4 kilometrů.

Víte, že se v ČR na dálničních známkách a mýtu vybere přes 10 miliard korun?

Dálnice D56

Dálnice D56 je s plánovanou délkou 13 kilometrů nejkratší českou dálnici a má spojit Ostravu s Frýdkem -Místkem. 12 kilometrů dálnice již bylo postaveno v 80. letech a nyní se staví připojení na dálnici D48 u Frýdku-Místku, které by mělo být hotovo v roce 2022. V současné době je dálnice plně průjezdná.

Seznam dálnic a jejich plánovaných termínů dostaveb

Dálnice Trasa Celková délka v km V provozu v km Dostavuje se km Zbývá dostavět km Plánované dokončení
D0 Pražský okruh 85 40 0 42 2029
D1 Praha - Jihlava - Brno - Ostrava - Polsko 376 352 14 10 2023
D2 Brno - Břeclav - Bratislava 61 61 0 0 Hotová (1980)
D3 Praha - České Budějovice - Rakousko 172 51 19 102 2028
D4 Praha - Příbram - Háje 84 43 0 41 2022
D5 Praha - Beroun - Plzeň - Německo 151 151 0 0 Hotová (2006)
D6 Praha - Karlovy Vary - Cheb - Německo 167 76 15 76 2027
D7 Praha - Louny - Chomutov 79 46 0 36 2024
D8 Praha - Ústí nad Labem - Německo 94 94 0 0 Hotová (2016)
D10 Praha - Mladá Boleslav - Turnov 71 71 0 0 Hotová (2011)
D11 Praha - Hradec Králové - Polsko 155 91 23 43 2024
D35 Úlibice - Hradec Králové - Olomouc - Slovensko 210 63 0 147 2029
D43 Brno - Kuřim - Moravská Třebová 78 0 0 78 2035
D46 Vyškov - Prostějov - Olomouc 38 0 0 38 Hotová (1992)
D48 Bělotín- Nový Jičín - Český Těšín 75 32 12 31 2023
D49 Hulín - Zlín - Vizovice - Střelná - Slovensko 69 0 17 52 ???
D52 Brno - Pohořelice - Mikulov - Rakousko 53 17 0 36 2027
D55 Olomouc - Přerov - Hodonín - Břeclav 101 16 0 85 ???
D56 Ostrava - Frýdek-Místek 13 12 1 0 2022

Zdroje: ČTK, Ministerstvo dopravy, ŘSD

Autor článku

Michal Bureš

Michal Bureš  

Šéfredaktor Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 7 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU