Podle zjištění úřadu se České dráhy společně s Rail Cargo Austria AG a AWT Čechofracht dohodly na společném postupu v rámci soutěže na projekt v nákladní dopravě Italia Express. Domluvily se na cenové koordinaci či výměně citlivých informací, což vedlo k rozdělení trhu. Tuto kartelovou dohodu dopravci naplňovali v letech 2006 až 2010.
\"Pokuta pro společnost České dráhy byla vzhledem k požadavku na její dostatečný odstrašující účinek určena na výsledných 48 milionů korun. Úřad při jejím stanovení zohlednil fakt, že tato společnost podala žádost o leniency (shovívavost) a v jejím rámci splnila podmínky pro snížení pokuty a že rozhodnutí bylo vydáno v rámci procedury narovnání,\" uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.
Také AWT Čechofracht měl původně zaplatit 4,6 milionu korun, po využití procedury narovnání ale byla o 20 procent snížena.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský dříve uvedl, že dohoda byla uzavřena za bývalého vedení v roce 2006, kdy jejich součástí byla i nákladní železniční doprava. Dnes nákladní dopravu zajišťuje dceřiná společnost ČD Cargo.
Vedení podniku se proto před dvěma lety, kdy bylo řízení zahájeno, rozhodlo s ÚOHS aktivně spolupracovat a využít takzvané procedury narovnání. Ta díky spolupráci obviněných umožňuje urychlit proces a často sníží hrozící pokuty.
Stejně postupovaly i další obviněné firmy. Obě tuzemské tak dosáhly výrazného snížení sankce, rakouské Rail Cargo Austria AG byla pokuta úřadem prominuta úplně.
\"České dráhy rovněž přijaly sérii opatření, která zajistí eliminaci obdobného jednání v budoucnu,\" dodal Šťáhlavský.